Edukacja

  • 30 listopada 2017
  • wyświetleń: 6828

Szkoła z z Ligoty w elitarnym gronie 64 placówek w Polsce

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera zakwalifikowała się do elitarnego grona 64 szkół w Polsce, które przystąpiły do ogólnopolskiego projektu pod nazwą "Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole".

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera - 11.2017 · fot. SP nr 1 w Ligocie


Kim jest tutor? W tym miejscu należy odwołać się do Seneki i jego powiedzenia: "Homo prudens, tutus est", czyli "Człowiek mądry jest bezpieczny". "Tutor" to inaczej opiekun, obrońca, a więc człowiek dorosły, prowadzący swojego podopiecznego do mądrości. Tuor to indywidualny opiekun ucznia, który przez budowanie relacji, współpracę i wsparcie ucznia może skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron.

Czym jest tutoring w szkole? To przede wszystkim szansa na rozpoznanie potencjału i mocnych stron uczniów, sposób na włączenie rodziców do procesu wychowawczego, uzupełnieniem lub zastąpieniem dotychczasowego modelu wychowawstwa klasowego i okazją do stworzenia przyjaznego środowiska w relacjach pomiędzy opiekunem - tutorem a jego wychowankiem. Jest to również szansa na zmniejszenie zachowań ryzykownych wśród uczniów. Tutoring to ogromne wsparcie pracy wychowawczej nauczyciela, rezygnacja z relacji hierarchicznej pomiędzy nauczycielem-uczniem i nauczycielem-rodzicem.

Jak więc wygląda tutoring szkolny? Są to przede wszystkim regularne, indywidualne spotkania, tzw. "tutoriale", najczęściej raz w miesiącu. W trakcie tych spotkań tutor pomaga uczniowi ustalić interesujące zadanie do wykonania w czasie, który upłynie do następnego spotkania. Tutoring szkolny to relacja i współpraca w atmosferze wzajemnego dialogu, akceptacji, szacunku i zrozumienia.

W naszej szkole jest dwudziestu tutorów, którzy służą pomocą 151 podopiecznych. Uczniowie sami wybierali tutora, powierzając mu swoje sekrety, problemy, marzenia i przemyślenia. Czasem spotkania tutorskie wyglądają jak "burza mózgów", ale to zawsze pozostanie tajemnicą ucznia i tutora, bo przecież na tym właśnie polega ten model pracy wychowawczej.

A oto, co uważają na temat tutoringu nasi uczniowie:
  • Fajna sprawa! Miło jest mieć kogoś, do kogo można zwrócić się z każdą ,,błahostką’’.
  • Dzięki mojej tutorce uczę się lepiej poznawać siebie i swoją psychikę. Mogę nawet powiedzieć, że czuję się dużo bezpieczniej w szkole, gdy wiem, że jest ktoś, kto zawsze mnie wysłucha.
  • Moja pani Tutor mówi na nas ,,tutorowe dzieci’’. Strasznie podoba mi się ta nazwa. Naprawdę cieszę się, że nasza szkoła przystąpiła do projektu.
  • Osiągnęliśmy już pierwsze sukcesy, było nawet "świętowanie"!

Szkoła Podstawowa nr 1 w Ligocie

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.