Edukacja
- 20 kwietnia 2021
- wyświetleń: 10152
Sukces studentki z Czechowic-Dziedzic w ogólnopolskim konkursie
Aleksandra Pasich, studentka lotnictwa i kosmonautyki Politechniki Rzeszowskiej pochodząca z Czechowic-Dziedzic zajęła pierwsze miejsce w ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę dyplomową z zakresu lotnictwa pasażerskiego i transportu cargo w kategorii "prace inżynierskie i licencjackie". Organizatorem konkursu są Polskie Linie Lotnicze LOT.
W konkursie na najlepszą pracę dyplomową z zakresu lotnictwa pasażerskiego i transportu cargo mogli brać udział studenci studiów pierwszego lub/i drugiego stopnia polskich uczelni publicznych i niepublicznych, którzy obronili pracę dyplomową w roku akademickim 2019/2020. Do kapituły konkursowej zaproszono przedstawicieli 20 najważniejszych uczelni w kraju, w tym m.in.: Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Rzeszowskiej. Naszą uczelnię reprezentował prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, prorektor ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem. Do konkursu nadesłano 96 prac, w tym 54 prace magisterskie i 42 prace inżynierskie i licencjackie.
Pierwsze miejsce w kategorii "prace inżynierskie i licencjackie" zajęła czechowiczanka Aleksandra Pasich, studentka lotnictwa i kosmonautyki na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa za pracę "Location of entry and exit points in Free Route Airspace and its impact on flight efficiency". Promotorem pracy jest dr hab. inż. Andrzej Majka, prof. PRz, kierownik Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej. Praca dyplomowa dotyczyła poprawy efektywności lotu w Przestrzeni Lotów Swobodnych (Free Route Airspace - FRA).
- Wprowadzenie FRA i likwidacja z góry narzuconych korytarzy powietrznych (dróg lotniczych) była kluczowym krokiem w celu złagodzenia problemu wyczerpującej się przepustowości przestrzeni powietrznej nad Europą oraz poprawy efektywności lotu, tj. skrócenia dystansu lotu, a w efekcie skrócenia czasu lotu, redukcji zużycia paliwa, emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz redukcji kosztów operacyjnych. W FRA pozostał jednak obowiązek planowania przelotów nad ustalonymi punktami wlotowymi i wylotowymi na granicach przestrzeni powietrznych poszczególnych państw, więc w pracy sprawdzono, jaki dystans mógłby zostać zaoszczędzony, gdyby wprowadzono tzw. transgraniczną FRA, czyli zapewniono załogom swobodę planowania przekraczania granic państw w dowolnych, wybranych przez nich miejscach. W tym celu dokonano obserwacji ruchu lotniczego nad Europą i wytypowano konkretną trasę do analizy - tłumaczy Anna Worosz z Politechniki Rzeszowskiej.
- Przeprowadzone obliczenia i symulacja odzwierciedlająca loty rzeczywiste wskazują na pozytywny wpływ poszerzenia transgranicznych FRA na wydajność lotu przez redukcję dystansu, czasu lotu, zużycia paliwa, emisji dwutlenku węgla i kosztów operacyjnych. Pozwoliłoby to również zwiększyć przepustowość europejskiej przestrzeni powietrznej. Wybór tematu pracy był podyktowany tym, że operatorzy lotniczy ciągle poszukują rozwiązań pozwalających na poprawę efektywności lotu, redukcję kosztów operacji lotniczych i złagodzenie negatywnego wpływu ich floty na środowisko. Organy zarządzania ruchem lotniczym natomiast szukają rozwiązań pozwalających na dalsze zwiększanie przepustowości przestrzeni powietrznej nad Europą - dodaje przedstawicielka podkarpackiej uczelni.
Za zdobycie pierwszego miejsca przyznano nagrodę pieniężną, bilet lotniczy dla dwóch osób na dowolnej trasie LOT-u oraz płatny 3-miesięczny staż w Polskich Liniach Lotniczych LOT.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.