Najnowsze

  • 29 listopada 2021
  • wyświetleń: 864

Czym jest wydruk próbny i czy warto zlecić go drukarni?

Materiał partnera:

Możliwość wykonania wydruków próbnych to duże udogodnienie. Oferuje je coraz więcej profesjonalnych drukarni, które specjalizują się w realizacjach rozmaitych zamówień. Dzięki wydrukowi próbnemu klienci mogą mieć pewność, że zlecony przez nich projekt zostanie wykonany w 100% zgodnie z ich założeniami.

pexels.com


Czym jest wydruk próbny?



Wydruk próbny to tzw. proof. Przygotowuje się go po to, aby klient na przykładzie jednej lub kilku zadrukowanych sztuk danego materiału mógł sprawdzić, jak będzie prezentowało się całe, zrealizowane już zlecenie. Proof musi więc wyglądać identycznie jak gotowy, docelowy wydruk. Jego zadaniem jest ukazanie możliwości drukarni względem odwzorowania danego projektu "na papierze" tak, by klient lub grafik mogli sprawdzić, czy w pełni spełnia to ich wymagania i oczekiwania. Wydruk próbny pozwala na weryfikację m.in. używanej technologii druku i osiąganego dzięki niej nasycenia kolorów, a także kompatybilności barw z wybranym materiałem, na który zostają naniesione.

Proof stanowi więc niezwykle użyteczną usługę. Niestety możliwości wydruku próbnego nie oferują jeszcze wszystkie drukarnie. Coraz więcej firm poligraficznych wychodzi jednak naprzeciw potrzebom i wymaganiom swoich klientów i decyduje się na wprowadzenie takiego udogodnienia. Drukarnią, która już od dawna stosuje takie rozwiązanie, jest np. piaseczyńskie Unilogo, czyli przedsiębiorstwo specjalizujące się w przygotowywaniu różnego typu etykiet na opakowania. Powierzając mu realizację zlecenia wraz z uprzednim wykonaniem wydruku próbnego, mamy pewność, że projekt zostanie zrealizowany zgodnie z oczekiwaniami klienta. Dodatkowo drukarnia oferuje darmowe wykonanie proofu, dlatego bezwzględnie warto skorzystać z tej możliwości.

Kiedy wykonanie wydruku próbnego to dobre rozwiązanie?



Nie ulega wątpliwości, że wykonanie proofu to bardzo dobre rozwiązanie. Dzięki niemu można zyskać pewność, że przygotowany przez grafika projekt po wydruku będzie wyglądał w 100% zgodnie z jego zamysłem. Sprawdzenie tej kwestii jest ważne zwłaszcza w kilku przypadkach.

Pierwszy z nich to sytuacja, gdy zlecenie jest dość skomplikowane lub gdy projekt zawiera nietypową kolorystykę, a wszelkie, nawet małe odstępstwa od zaprezentowanych przez grafika barw mogą zniszczyć całą wizję i ostateczny efekt. Może mieć to wyjątkowe znaczenie np. podczas drukowania materiałów reklamowych, grafik zawierających loga o konkretnym kolorze itp.

Drugi przypadek to oczywiście sytuacja, gdy zleca się drukarni wykonanie wydruków w dużym nakładzie. Wtedy zawsze warto uprzednio zrobić proof. Dzięki temu można uniknąć naprawdę przykrej niespodzianki w postaci dziesiątek tysięcy wydruków, które są zupełnie niezgodne z pierwotną wizją, przez co i tak nie zostaną wykorzystane. Wiąże się to zarówno ze stratą pieniędzy, jak i czasu.

Wykonanie wydruków próbnych pozwala więc na uniknięcie niepotrzebnych nerwów oraz zabezpiecza przed, kolokwialnie mówiąc, wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Z tego względu decydując się na współpracę z drukarnią, zawsze warto dowiedzieć się, czy oferuje ona zrobienie proofu.