Wiadomości
- 12 marca 2017
- wyświetleń: 7100
[ZDJĘCIA] Kolejka na Szyndzielni otwarta po modernizacji
Od soboty, 11 marca wszyscy chętni mogą wsiąść do nowych, żółtych wagoników kolei linowej na Szyndzielni!
W czwartek w godzinach popołudniowych Transportowy Dozór Techniczny wydał dopuszczenie eksploatacyjne kolejki linowej na Szyndzielni. Wówczas odbyły się także próby obciążeniowe, polegające na tym, że do wagoników załadowano maksymalne obciążenie, czyli 480 kg. Wagoniki kursowały na prawie pełnej prędkości, przeprowadzono próbne hamowania i sprawdzono, jak zachowuje się kolej.
Natomiast w piątek przed południem został podpisany protokół odbioru technicznego modernizacji z firmą Doppelmayr Polska Sp. z o.o. - Po zwróceniu uwagi na pewne opóźnienie, postanowiliśmy bezzwłocznie udostępnić zainteresowanym kolej, dlatego ruszamy już w sobotę. Dla zachęty zapraszamy wszystkich zainteresowanych w weekend do skorzystania z 50% ulgi - mówił Janusz Kisiel, prezes spółki ZIAD. - Dzięki tej modernizacji mamy obecnie kolej nowoczesną, bezpieczną oraz komfortową, która służyć nam powinna wiele lat - zapewnił.
Prezes spółki ZIAD dziękował również osobom, które wspierały tę inwestycję. - Szczególnie chcę podziękować prezydentowi Jackowi Krywultowi. Udało nam się przekonać pana prezydenta, że damy sobie radę z tą koleją, ale nie damy rady finansowo. Z całego nakładu modernizacyjnego 8 mln zł to były środki pochodzące z podwyższenia kapitału akcyjnego, reszta - 6 mln zł - były to środki zorganizowane przez ZIAD - mówił.
Marek Hetnał, wiceprezes spółki ZIAD przypomniał, że modernizacja rozpoczęła się 3 października zeszłego roku, a w jej trakcie wymienione zostały: napęd główny i awaryjny, hamulce, elektronika oraz wagony, do których teraz wchodzi się z poziomu peronu. - Wagony te są wyższe, bardziej przestronne, przystosowane do osób niepełnosprawnych. Wymagało to również przebudowy peronów- tłumaczył
Obecnie kolej ma 32 wagony, 1 wagon VIP i 2 wagony transportowe (jeden z nich jest także wagonem technicznym, który służy do doraźnych napraw i regulacji kolei. Maksymalna przepustowość tej kolei wynosi 750 osób na godzinę, zaś prędkość maksymalna to 5 m/s. Przy tej prędkości czas wyjazdu na górę wynosi nieco ponad 6 minut.
- Budowa była o tyle nietypowa, że w każdym przypadku wkładania nowej technologii do starej substancji można się spotkać z niespodziankami i tu one też były. Część technologiczna, która w tej chwili jest tutaj zamontowana, jest sprawdzona na innych kolejach, natomiast budynki są w znacznym stopniu przebudowane, a dotyczy to głównie platform wsiadania i wysiadania. Jako że zamawiający życzył sobie, aby w znacznym stopniu zwiększyć komfort jazdy dla pasażerów, jedynym rozwiązaniem było zastosowanie nowych wagonów, znacznie wyższych, a przede wszystkim posiadających udogodnienie takie, że pasażer z poziomu peronu wsiada do gondoli. Umożliwia to również bezproblemowe wprowadzenie wózka z dzieckiem i wózka inwalidzkiego. To jest zasadnicza część, która jest widoczna dla pasażera i osoby, która pierwszy raz czy kolejny raz jedzie tą koleją, natomiast pozostałe urządzenia są nowoczesne, ale dla użytkownika kolei są niedostępne lub niezauważalne - mówił Bogdan Tarko, Prezes Doppelmayr Polska.
Do rozpoczęcia sezonu letniego kolej będzie jeździć od wtorku do niedzieli w godzinach od 9.00 do 17.30, natomiast w poniedziałki będzie ruszać o godzinie 10.00. Uroczyste otwarcie kolei odbędzie się za kilka tygodni, gdy poprawią się warunki pogodowe.
Modernizacja pociągnęła za sobą również zmiany w cenniku. Dotychczas za bilet dwukierunkowy trzeba było zapłacić 22 złote, przejazd jednokierunkowy kosztował natomiast 16 złotych (bilet normalny). W tej chwili za bilet w obu kierunkach zapłacimy 25 zł, zaś za jeden z kierunków - 18 zł.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.