REKLAMA WYBORCZA

Wiadomości

  • 18 marca 2020
  • wyświetleń: 2730

Oszuści wykorzystują epidemię koronawirusa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje rynek sprawdzając, czy prawa konsumentów są przestrzegane, szczególnie ma to znaczenie teraz podczas zagrożenia epidemią. Z kolei Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed oszustami na "koronawirusa".

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy sprzedawcy nie wykorzystują lęku przed chorobą i nie wprowadzają konsumentów w błąd, co do przeznaczenia oferowanych produktów, ich właściwości lub ceny. Po jego interwencji wiele tego typu ofert usunięto z internetu.

- Badamy każdy sygnał i sprawdzamy, czy w ramach naszych kompetencji możliwa jest reakcja na nieuczciwych przedsiębiorców wykorzystujących tę wyjątkową sytuację. Zauważyliśmy wiele ofert na Allegro, w których sprzedawcy niezgodnie z prawdą przypisywali produktom właściwości chroniące przed koronawirusem. Wiele z tych produktów oferowanych było w rzekomo promocyjnej cenie. W ramach szybkiej ścieżki komunikacyjnej utworzonej z serwisem wystąpiliśmy o usunięcie tych ofert. Dzięki temu propozycje nieuczciwych sprzedawców szybko zniknęły z sieci. Przy okazji Światowego Dnia Konsumenta przypominam, że rywalizacja o klienta zawsze musi odbywać się zgodnie z zasadami fair play - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Epidemia koronawirusa wpływa również na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Podejmując decyzje zakupowe, należy pamiętać o prawie do informacji, sprawdzić datę przydatności do spożycia w przypadku produktów spożywczych, a także racjonalnie podchodzić do informacji zawartych w opisach np. właściwości towarów.

- Apeluję przede wszystkim o spokój. Wielu nieuczciwych przedsiębiorców może chcieć wykorzystać poczucie strachu, jakie pojawia się w sytuacji, w której obecnie jesteśmy. Proszę o solidarne zachowania wobec innych uczestników rynku. Straty ponoszą zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Pamiętajmy również o osobach samotnych, starszych, którzy mogą potrzebować pomocy np. w zamówieniu towarów spożywczych czy innych środków - tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Decyzje klientów o tym, co i u kogo kupują są przejawem solidarności i odpowiedzialności rynkowej konsumentów za przedsiębiorców a także za innych konsumentów. Należy pamiętać o tym, że obecna sytuacja jest wyjątkowa, ale też przejściowa. Trzeba ograniczyć wyjścia do sklepów, ale nie robić nadmiernych zapasów, aby nie uniemożliwiać podstawowych zakupów innym konsumentom. To, w jaki sposób konsumenci wykorzystują swoje prawa, ma wpływ na to, w jakiej sytuacji w najbliższych miesiącach będą przedsiębiorcy.

W tym roku wyjątkowo z okazji Światowego Dnia Konsumenta urząd przypomina również o prawie do bezpłatnej pomocy prawnej: Konsumencie, pamiętaj, że zawsze masz prawo do darmowej pomocy prawnej oraz dostępu do bezpiecznych produktów. Jeśli zauważyłeś złamanie prawa nie jesteś sam - skorzystaj z darmowej porady prawnej. Zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16. Możesz również wysłać e-mail na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Jednocześnie Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed oszustami wykorzystującymi epidemię koronawirusa, by wyłudzić pieniądze. Oszuści proponują m.in. uratowanie ostatniego 1000 zł na koncie bankowym. Ten, kto da się nabrać, rzeczywiście może stracić całą resztę. KNF ostrzega też przed namawianiem na "okazyjne inwestycje", kuszące wysokim zyskiem.

- Nie daj się oszukać, bądź czujny - ostrzega Komisja Nadzoru Finansowego, zwracając uwagę m.in. na oferty okazyjnego kupna akcji lub obligacji producentów sprzętu medycznego w okresie epidemii. - Nie podpisuj dokumentów, których treści do końca nie rozumiesz - radzi KNF. Uczula, by sprawdzać źródła informacji, a także zachować zdrowy rozsądek i nie wierzyć fake newsom, które pojawiają się szczególnie w portalach społecznościowych. Oszuści mogą bowiem kusić wizją szybkiego i łatwego zysku, zapewniać o tym, że inwestycja jest "pewna".

Oszuści korzystają też z fałszywych stron internetowych, złośliwego oprogramowania rozsyłanego za pomocą linków w e-mailach, SMS-ach. Przykładem takiego oszustwa w ostatnich dniach jest SMS informujący o tym, że pieniądze z rachunków bankowych Polaków zostaną przekazane na rezerwy NBP i aby zachować 1 000 zł należy zalogować się na podanej stronie. Bank PKO BP ostrzega, że to phishing, za pomocą którego oszuści chcą wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej.

Komisja Nadzoru Finansowego zwraca też uwagę, że najbezpieczniejsze są pieniądze na koncie, a posiadanie gotówki wiąże się z ryzykiem jej utraty np. kradzieży. - Zgubienie, zniszczenie lub kradzież karty płatniczej nie powoduje utraty środków zgromadzonych na rachunku - przypomniana KNF.

BM / czecho.pl

źródło: KNF, UOKiK

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Koronawirus" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Koronawirus

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Koronawirus" podaj