Wiadomości
- 20 kwietnia 2020
- wyświetleń: 2373
Koronawirus - jak wpłynął na branżę transportową i spedycyjną?
Materiał partnera:
Koronawirus sparaliżował nasze życie. Zakazy, nakazy i przepisy zmieniają się w bardzo szybkim tempie. Do tego dochodzą wciąż nowe środki ostrożności, które mają za zadanie zmniejszenie tempa w jakim rozprzestrzenia się wirus. Pojawia się też wiele nieścisłości i sprzecznych informacji, które wprowadzają dodatkowy niepokój. Oczywiście dotyczy on też branży transportowej i spedycyjnej. Niezwykle ważne jest, aby łańcuch dostaw nie został przerwany. Jak, więc wygląda sytuacja? Jak pandemia wpłynęła na transport drogowy?
Zielone korytarze
UE zamknęła swoje wewnętrzne granice. Przywrócono kontrole i wzbogacono je o sprawdzenie stanu zdrowia osób przejeżdżających przez granicę oraz zebranie wszystkich danych potrzebnych do nadzoru nad obowiązkową kwarantanną po wjeździe do kraju. Siłą rzeczy na granicach utworzyły się gigantyczne kolejki i korki. Stąd pojawił się pomysł utworzenia zielonych korytarzy dla transportu. Kontrole pojazdów przewożących mają trwać maksymalnie 15 minut i mają być ograniczone do niezbędnego minimum. Chodzi o to, by transport towarów odbywał się bez większych przeszkód.
Czas pracy kierowców
Transport drogowy opiera się na ciężkiej pracy kierowców. Zdecydowano się, więc wprowadzić zmiany w czasie ich pracy. Ministerstwo Infrastruktury czasowo zgodziło się na odstępstwa od przyjętych przepisów. Obecnie kierowca może spędzić za kierownicą 11 godzin, a nie 9. Tygodniowo nie może przepracować więcej niż 60 godzin. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni nie może przekroczyć 96 godzin. Kierowca ma też prawo do przerwy po każdym okresie prowadzenia pojazdu, który trwa pięć i pół godziny. Przerwa powinna trwać nieprzerwanie przynajmniej czterdzieści pięć minut. Ma to być niezbędne minimum do zregenerowania sił. Wydłużenie czasu pracy kierowców ma za zadanie pomóc w zminimalizowaniu zakłóceń w dostawach.
Wydłużenie certyfikatów
Zdecydowano o wydłużeniu ważności zaświadczeń. Certyfikaty ADR, których ważność kończy się między 1 marca 2020 r. a 1 listopada 2020 r. muszą zostać przedłużone, ponieważ nie ma możliwości przeprowadzania szkoleń i wyrabiania nowych dokumentów. Różne kraje UE podpisały różne wersje umowy, więc zaświadczenia mają różne nowe terminy ważności. W zależności od wersji jest to 30.08 lub 30.11.2020.
Zmiany w portach
Polskie porty nie zmieniły znacząco swojego trybu pracy, choć wprowadzono specjalne środki bezpieczeństwa. Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT Gdynia wprowadził pomiary temperatury osób wjeżdżających i ograniczenie kontaktu pracowników z klientami. Obsługa towaru i przeładunki odbywają się bez zakłóceń. Na Terminalu Kontenerowym DCT Gdańsk wprowadzono dwie przerwy sanitarne (5:30-6:30 oraz 17:30-18:30). Porty Szczecin-Świnoujście obsługują towary na bieżąco. Mimo wprowadzonych środków, nie stwierdzono potrzeby wprowadzania zmian w godzinach urzędowania.
Źródło: https://www.tirsped.com.pl/