czecho.pl - medium nr 1 w Czechowicach-Dziedzicach

Reklama

Wiadomości

  • 6 grudnia 2020
  • wyświetleń: 3723

[WIDEO] "Kolejowy Zabrzeg" - kronika przejazdów pociągów

Zastanawialiście się kiedyś, jakie pociągi przejeżdżają przez Zabrzeg oraz okolice? Odpowiedzieć Wam na to może kanał "Kolejowy Zabrzeg" na YouTubie, który powstał w 2014 roku. Przy okazji warto przybliżyć to, jak działa stacja rozrządowa w Czarnolesiu, która należy do największych tego typu obiektów w Polsce.



"Kolejowy Zabrzeg" to kanał na YouTubie, który powstał 2 lipca 2014 roku. Jest to swoista kronika filmowa, która pokazuje, jakie pociągi osobowe oraz towarowe przejeżdżają przez Zabrzeg oraz okolice. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, że na stację towarową w Zabrzegu przyjeżdżają pociągi nie tylko z całej Polski, ale również z Europy. Możemy tam spotkać takie okazy, jak najnowsze modele lokomotyw Siemens Vectron czy też polskie Pesa Gama i Newag E6ACT. W sumie na potrzeby kanału powstało kilkaset krótszych i dłuższych filmików!



Dlaczego właśnie Zabrzeg? Odpowiedź jest prosta. W tym sołectwie gminy Czechowice-Dziedzice znajduje się jedna z największych stacji rozrządowych (towarowych) w Polsce. Stacja została otwarta w 1927 roku. Znajdują się na niej dwa rejony górek rozrządowych. Ponadto istnieje tu wagonownia naprawiająca wagony towarowe. Pracują tu dwie lokomotywy manewrowe serii SM42. Dawniej stacjonowały tutaj lokomotywy manewrowe serii SM41, które prowadzą również lokalne pociągi towarowe zdawcze i zdawczo-manewrowe. Dawniej w Czarnolesiu zestawiano i wyprawiano pociągi towarowe znaczenia lokalnego i miejscowego do stacji i bocznic zlokalizowanych na Śląsku Cieszyńskim. Przy grupie odjazdowej nadawano na rampach płody rolne.



Na czym polega działanie stacji rozrządowych? Jak tłumaczy portal semaforek.kolej.org.pl służą one rozrządowi i formowaniu składów pociągów towarowych. W Czarnolesiu od strony Czechowic-Dziedzic znajduje się grupa torów przyjazdowych, obsługiwana przez nastawnię "ZCA". Nastawnia ta posiada urządzenia przekaźnikowe typu PB z sygnalizacją świetlną i obsługuje również grupę tranzytową oraz manewry na tory trakcyjne. W tym samym budynku, piętro wyżej znajduje się nastawnia rozrządowa "ZC1", obsługująca rozrząd na dwutorowej górce. Rozrząd prowadzony jest na grupę prawie czterdziestu torów kierunkowych. Nastawnia obsługuje również manewry w kierunku wagonowni. Powyżej grupy kierunkowej przebiega grupa 4 torów tranzytowych, natomiast poniżej - jeden tor tranzytowy.

mp / czecho.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.