czecho.pl - medium nr 1 w Czechowicach-Dziedzicach

Wiadomości

  • 8 kwietnia 2021
  • wyświetleń: 700

Które tłuszcze najbardziej szkodzą sercu? Jak obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca?

Materiał partnera:

Tłuszcze w codziennej diecie człowieka odgrywają bardzo ważną rolę. Niestety, współczesny tryb życia i łatwy dostęp do niezdrowych tłuszczów sprawiają, że ich spożycie jest nadużywane, co prowadzi do nadwagi i otyłości, a następnie szeregu chorób. Ważne jest, aby spożywane tłuszcze były zaliczane do tak zwanych zdrowych, czyli nienasyconych kwasów tłuszczowych. Uważa się, że takie tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu na każdym etapie życia.

Które tłuszcze najbardziej szkodzą sercu? Jak obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca?


Szkodliwe tłuszcze



Do tłuszczów, które w nadmiarze negatywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie, zalicza się nasycone kwasy tłuszczowe. Ich spożycie powinno być ograniczane do minimum, ponieważ wpływają one negatywnie na układ krążenia prowadząc do rozwoju miażdżycy, nadciśnienia tętniczego czy choroby wieńcowej serca. Aby skutecznie chronić się przed wystąpieniem tych poważnych schorzeń, należy w pierwszej kolejności zmodyfikować codzienną dietę i wykluczyć z niej nasycone kwasy tłuszczowe. Zwykle posiadają one stałą konsystencję (choć nie zawsze) - do ich źródeł zaliczamy:

  • masło, smalec
  • oleje kokosowe i palmowe
  • mleko
  • sery żółte i twarogowe
  • jaja
  • śmietanę
  • tłuste mięso (np. wołowinę, wieprzowinę)
  • podroby
  • gotowe wyroby cukiernicze przygotowywane z użyciem tłuszczy
  • smażone produkty


Oczywiście nie należy całkowicie wykluczać wszystkich źródeł nasyconych kwasów tłuszczowych z diety, ponieważ niektóre z powyższych posiadają wiele cennych i wartościowych składników odżywczych. Przykładem są jaja czy nabiał. Należy jednak spożywać je z umiarem. Do najbardziej szkodliwych źródeł tłuszczów nasyconych zaliczamy tłuste mięsa, smażone potrawy, fast-foody i podroby.

Które tłuszcze warto spożywać?



Tłuszcze powinny stanowić około 30% wartości energetycznej codziennej diety człowieka. Ważne, aby były to jednak tłuszcze zdrowe, czyli nienasycone. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to przede wszystkim omega-3 i omega-6, które znajdują się między innymi w:

  • olejach roślinnych - słonecznikowym, sojowym, lnianym, z wiesiołka itd.
  • tłustych rybach morskich
  • orzechach
  • nasionach i pestkach roślin (np. dyni)
  • algach (np. Spirulinie)


Zazwyczaj takie tłuszcze mają konsystencję płynną. Ich spożycie dostarcza energii, wpływa na zmniejszenie poziomu szkodliwego cholesterolu LDL oraz wspiera cały układ sercowo-naczyniowy. Wykazano, że spożycie NNKT w odpowiednich ilościach znacznie zmniejsza ryzyko zawału serca, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca czy schorzeń neurodegeneracyjnych. Zdrowe kwasy tłuszczowe można dostarczać także z suplementami diety. Są one dostępne w każdej aptece, zarówno tradycyjnej, jak i internetowej, np. Wapteka.pl.

Jak tłuszcze nasycone wpływają na rozwój choroby wieńcowej?



Tłuszcze nasycone (w tym utwardzone tłuszcze roślinne) wpływają negatywnie na stężenie lipidów i lipoprotein we krwi. Jednocześnie prowadzą do obniżenia poziomu dobrego cholesterolu HDL i do zwiększenia poziomu cholesterolu LDL, uznawanego za szkodliwy. Wykazano, że osoby często spożywające takie tłuszcze posiadają podwyższoną zawartość trans kwasów tłuszczowych w błonach erytrocytów, co może być przyczyną nagłego zatrzymania krążenia. Liczne zmiany naczyniowe, w tym dysfunkcja śródbłonka naczyń, tworzenie blaszek miażdżycowych i ryzyko epizodów stanów zapalnych sprawiają, że ryzyko rozwoju choroby wieńcowej serca rośnie aż o ponad 50%.

Profilaktyka choroby wieńcowej serca



Aby skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca przede wszystkim należy unikać spożywania tłuszczy nasyconych, na rzecz wprowadzenia do diety NNKT. Dobrym rozwiązaniem będzie suplementacja kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które nie są spożywane w wystarczających ilościach, przez co dieta nie pokrywa całkowitego zapotrzebowania organizmu na te związki. Zadbaj o profilaktykę chorób serca i krążenia razem z Wapteka.pl i zaopatrz się w zapasy tego typu suplementów, aby chronić swoje serce.