Praca Czechowice-Dziedzice Praca Czechowice-Dziedzice

czecho.pl - medium nr 1 w Czechowicach-Dziedzicach

REKLAMA - BILLBOARD WIADOMOSCI

Wiadomości

  • 22 listopada 2007
  • wyświetleń: 2211

Festiwal Filmowy ''Sąsiedzi''

Kino Świt w Czechowicach-Dziedzicach zaprasza na nie lada gratkę dla miłośników kinematografii naszych południowych sąsiadów. Przez tydzień na dużym ekranie będą wyświetlane filmy produkcji czeskiej.

Festiwal "Sąsiedzi" rozpocznie się 16 i potrwa do 22 listopada. Przez siedem dni będziemy mogli obejrzeć dziesięć filmów, z których część zdobyła nominacje do najważniejszej nagrody filmowej - Oscara! Nie zabraknie tradycyjnie loterii filmowej z nagrodami dla osób, które wykupią karnety.

Portal czecho.pl objął imprezę patronatem medialnym.

festiwal_sasiedzi_afisz


smm / czecho.pl

---------------------------------------

RESTART

Czechy/Finlandia 2006, dolby digital, 85 min.

Scenariusz i reżyseria: Julius Sevcik. Wykonawcy: Lenka Krobotova, Filip Capka, Anna Polivkova

Sylva żyje nocnym życiem Pragi, beztrosko zmieniając kluby, nadużywając alkoholu i uciech życia wraz ze swą przyjaciółką Marie. Równie lekko podchodzi do związku z Martinem, z którym bawi się w miłosne gierki i uczuciowe podchody. Pozornie niewinny żart sprawi jednak, że szaleńczy bieg przez życie zmieni się w koszmarny maraton... Chcąc odzyskać utraconą miłość, Sylva przemierza nocą praskie ulice, w których nic nie wydaje się takim, jakim jest naprawdę. Kalejdoskop nocnych postaci, niesamowite kształty i odgłosy - wszystko to sprawia, iż nie wiemy, czy pojawiające się nie chronologicznie wydarzenia są przeszłością, przyszłością, czy tylko chorym wytworem przerażonego umysłu.

DZIKIE PSZCZOŁY (DIVOKE VCELY)

Czechy 2006, dolby digital, 94 min.

Scenariusz i reżyseria: Bohdan Slama. Wykonawcy: Tatiana Vilhelmova, Zdenek Rauser, Pavel Liska, Vanda Hybnerova

Życie w małej wiosce położonej w północnych Morawach, z dala od wielkiego świata i jego rozlicznych konfliktów, składa się z dwóch elementów - "nicnierobienia" i przesiadywania w knajpie. Po czterdziestu latach komunizmu pozostały tylko na wpół zrujnowany kościółek, opuszczone gospodarstwa, 99-procentowe bezrobocie i bar. Swoją bezradność mieszkańcy wioski maskują poczuciem humoru i nadzieją na "wydarzenie roku", czyli - zabawę u strażaków.

MUSIMY SOBIE POMAGAĆ (MUSIME SI POMAHAT)

Czechy 2000, dolby digital, 123 min.

Reżyseria: Jan Hrebejk. Wykonawcy: Boleslav Polivka, Jaroslav Dusek, Anna Siskova.

Nominacja do Oscara. Czarna komedia Musimy sobie pomagać to opowieść o bohaterze wbrew swojej woli, rozgrywająca się w małym czeskim miasteczku okupowanym przez niemieckich żołnierzy pod koniec II wojny światowej. Josef i Maria Čižek są bezdzietnym małżeństwem. Ona rozpaczliwie pragnie mieć dziecko, niestety jej mąż jest bezpłodny. Pewnego dnia przypadkiem spotykają młodego Żyda o imieniu Dawid i oferują mu schronienie w swoim domu. Od tej chwili zaczyna się ich dramatyczna walka o przetrwanie.

REGUŁY KŁAMSTWA (PRAVIDLA LZI)

Czechy 2006, dolby digital, 119 min.

Scenariusz i reżyseria: Robert Sedlaček. Wykonawcy: David Svehlík, Jiri Langmajer, Martin Stransky.

Dwanaścioro ludzi usiłuje wyjść ze swoich nałogów i opuścić społeczny margines, na który zepchnęły ich własne słabości. Są rekonwalescentami ośrodka, gdzieś na dalekiej czeskiej wsi. Co ich łączy? Mają około trzydziestki, każdy z nich popełnił w życiu przynajmniej jeden poważny błąd, każdy chciałby zapomnieć o przeszłości. Ćpali, kradli, oszukiwali, myśleli tylko o sobie, któreś z nich ma na koncie nawet morderstwo. Wszyscy znaleźli się w ośrodku dobrowolnie, z własnej woli spędzą w tym miejscu najbliższy rok. Największym wyzwaniem dla każdego z nich miało być uporanie się z przeszłością. Tak przynajmniej do niedawna sądzili....

ŻELARY

Czechy/Słowacja/Austria 2004, dolby digital, 150 min.

Reżyseria: Ondrej Trojan. Wykoanwcy: Anna Geislerova, Gyorgy Cserhalmi, Jaroslava Adamova.

Nominacja do Oscara. Rok 1943. Pomimo napiętej sytuacji politycznej ładna i wyemancypowana Eliška prowadzi dość beztroskie życie. Pracuje w miejskim szpitalu jako pielęgniarka. Ostatnio, w dziwnych okolicznościach, na stół operacyjny trafił Joza, ponury góral z małej wioski. Eliška, sama bierze udział w drobnych akcjach czeskiego ruchu oporu, więc o nic nie pyta. Kiedy Niemcy wpadają na trop konspiracji, Eliška musi opuścić miasto. Z pomocą przychodzi Joza, który zabiera ją do rodzinnych Żelar - górskiej wioski zapomnianej przez Boga i ludzi. Tam żeniąc się z nią pospiesznie, zapewnia jej nową tożsamość Eliška staje się Haną , Haną Jozovą i trafia do miejsca, w którym przemoc, cierpienie i ludzkie namiętności są również oczywiste jak brak prądu, bieżącej wody i jedzenia... Hana płacze tylko pierwszej nocy, szybko bowiem odkrywa coś, co zupełnie zmieni jej sytuację...

SZKOŁA PODSTAWOWA (OBECNA SKOLA)

Czechosłowacja 1992, 100 min.

Reżyseria: Jan Sverak. Wykonawcy: Jan Triska, Zdenek Sverak, Libuse Safrankova

Nominacja do Oscara. Dziesięcioletni Eda chodzi do szkoły podstawowej. Chłopiec razem ze swoimi rówieśnikami przechodzi trudny okres dojrzewania, w którym ciężko jest usiedzieć w szkolnej ławce, kiedy każdego dnia życie prowokuje do nowych odkryć i poszukiwań, a ciekawość świata jest silniejsza niż strach i obowiązek posłuszeństwa. Pewnego dnia w szkole pojawia się nowy nauczyciel, który potrafi zdyscyplinować młodych urwisów. Mężczyzna opowiada chłopcom o swojej bohaterskiej walce z nazistami i początkowo udaje mu się zdobyć ich szacunek. Jednak dorastające dzieci, które wciąż zadają pytania i bacznie obserwują otaczającą je rzeczywistość, zaczynają widzieć, że świat jest bardziej skomplikowany niż to, co mówią im dorośli...

POSTRZYŻYNY (POSTRIZINY)

Czechosłowacja 1981, 93 min.

Reżyseria: Jiri Menzel. Wykonawcy: Magda Vasaryova, Jiri Schmitzer, Jaromir Hanzlik

Lata 20-te XX wieku, Nymburk pod Pragą. Francin, stateczny właściciel browaru, nie może dogadać się ze swoją młodą żoną Maryśką. Przyjazd Pepina, jego szalonego brata, z pewnością nie pomoże uspokoić sytuacji... Postrzyżyny nie są historią kosmyka uciętych włosów. To uniwersalna opowieść z małego miasteczka o przemijaniu, o świecie, w którym minione dni odchodzą w niepamięć szybciej niż kiedykolwiek. O trudnych początkach młodego małżeństwa, miłości i fascynacji nowoczesnością. Po części autobiograficzna, a po części prześmiewcza - po prostu hrabalowska historia zwykłych ludzkich problemów, okraszona tysiącem anegdot i przyprawiona litrami czeskiego piwa.

NA ZŁAMANIE KARKU (HOREM PADEM)

Czechy 2005, dolby digital, 108 min.

Reżyseria: Jan Hřebejk. Wykonawcy: Petr Forman, Emília Vasaryova, Natasa Burger


Współczesna Praga. Dwaj przemytnicy po robocie znajdują w samochodzie dwumiesięcznego hinduskiego chłopca. Sprzedają go bezdzietnej kobiecie, która marzy o dziecku. Jej mąż - František - jest jednak rasistą. 40-letnia Hana pracuje w centrum dla uchodźców. Jej, o wiele starszy, partner Otakar, przeżywa załamanie podczas wykładów na uniwersytecie. Ich 18-letnia córka przypadkiem dowiaduje się, że Otakar nie rozwiódł się ze swoją pierwszą żoną, z którą ma syna...

SZCZĘŚCIE (ŠTĔSTI)

Czechy/Niemcy 2005, dolby digital, 100 min.

Reżyseria: Bohdan Slama. Wykonawcy: Pavel Liška, Tatiana Vilhelmova, Anna Geislerová.

Monika, Tonik i Dasza żyją na jednym osiedlu. Kiedyś razem dorastali, dzisiaj idą przez życie ramię w ramię. Życie każdego z nich nie jest jednak usłane różami. Cały czas łączą ich jednak namiętności, małe codzienne radości oraz tęsknota za niespełnionym szczęściem. Monika cierpi z tęsknoty za chłopakiem, który jest w USA. Czeka, kiedy będzie mogła do niego dołączyć. Tonik nie mógł dłużej wytrzymać ze swoimi rodzicami. Teraz mieszka z ekscentryczną ciotką w opuszczonym domu. Dasza ma dwójkę dzieci i męża-nieudacznika, który nawet w domowych pracach nie jest w stanie jej pomóc. Przyjaźń bohaterów zostanie wystawiona na próbę, kiedy ich problemy staną się o wiele bardziej dotkliwe.

PUPENDO

Czechy 2003, dolby digital, 120 min.

Reżyseria: Jan Hrebejk. Wykonawcy: Boleslav Polívka, Eva Holubová, Jaroslav Dusek
Jirí Pecha.

Premiera.
Akcja filmu rozgrywa się w latach 80. Opowiada o dwóch diametralnie różnych rodzinach: rzeźbiarza Máry i towarzysza Břečki, dyrektora szkoły podstawowej. Pierwsza z nich prześladowana jest przez reżim, druga wesoło płynie z głównym prądem. Obok rodziców w filmie pojawiają się dorastające dzieci, które mają własne zdanie na temat ich postaw. Włóczą się bez celu po przedmieściach, chodzą na wagary, a czas zabijają marzeniami o wspólnej ucieczce poza granice codzienności. Tytuł filmu Pupendo zainspirowany został dziecięcym rytuałem inicjacyjnym. Dla reżysera Jana Hřebejka i scenarzysty Petra Jarchovskiego pupendo stanowiło chleb powszedni życia szkolnego za komuny. Doświadczyli zarówno roli ofiary, jak i kata...

festiwal_sasiedzi

REKLAMA - BANER POD ARTYKUŁEM

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.