Wiadomości
- 15 listopada 2007
- wyświetleń: 3458
Starosta i prezes BPTL o lotnisku
Na sesji Rady Gminy Bestwina 12 listopada starosta bielski Andrzej Płonka oraz prezes Bielskiego Parku Techniki Lotniczej Wiktor Kałat przedstawili radnym informację o budowanym w Kaniowie Bielskim Parku Technologicznym Przemysłu Lotniczego.
Dzięku uprzejmości portalu gminabestwina.info, prezentujemy fragmenty ich wystąpień:
adz / czecho.pl
Źródło: gminabestwina.info
-------------------------------------------------
Aktualne informacje z realizacji projektu
Na podstawie UG Bestwina (fragmenty)
Powstanie Parku Technologicznego Przemysłu Lotniczego w ramach projektu 1.3 to początek przedsięwzięcia ponad regionalnego z realną możliwością oddziaływania na inne kraje. Na osi Parku powstanie prawdziwe centrum potrzebujące: zaplecza naukowego, zaplecza technicznego, doświadczonych producentów liczących się w tej branży w świecie.
W halach przy lotnisku zadomowią się beskidzkie firmy lotnicze, a w przyszłości także laboratoria badawcze. Park Technologiczny Przemysłu Lotniczego będzie się rozwijał, a przemysł lotniczy chce współpracować z uczelniami technicznymi naszego regionu.
Projektem innowacyjnym jest prototyp samolotu dyspozycyjnego ORKA EM-11C. Dwusilnikowy czteromiejscowy samolot posiada na dzisiaj w swojej ofercie produkcyjnej firma Dreamliner. ORKA w tej grupie jest drugim samolotem.
Na bazie tego samolotu produkowana ma być cała rodzina samolotów specjalistycznych dla potrzeb nadzoru obszarów leśnych, pomiaru geodezyjnego kraju czy wreszcie we współpracy z Instytutem Telekomunikacji samolot z zainstalowaną głowicą Radaru X do celów kontroli granic, obszarów leśnych czy patrolowania miast.
Spółka posiada także nowatorską w świecie koncepcję szkolenia i treningu pilotów wojskowych opartą o samolot - latający symulator. Prototyp tego samolotu jest po pierwszych próbach w locie.
W Parku produkowane będą dwumiejscowe samoloty oferowane w kategoriach Specjal, UL i VLA przeznaczone do zastosowań profesjonalnych i latania amatorskiego. Dofinansowanie projektu to 87,5% kosztów kwalifikowanych projektu. Kwotę 12,5% uiścili partnerzy: Starostwo Powiatowe aportem rzeczowym teren o powierzchni blisko 16 ha, pozostali partnerzy gotówkę na konto spółki zarządzającej. Zadanie winno być zakończone i rozliczone do czerwca 2008 roku.
Zainteresowanie projektem jest bardzo duże. Firmy z Podbeskidzia zapotrzebowały 20.000 m2 przy budowanej na tym etapie 7500m2. Spółka codziennie otrzymuje zapytania z całej Polski o możliwość lokalizacji kolejnych firm oraz firm europejskich.
Usytuowana na terenie obiektu stacja paliw poza obsługą własnych samolotów będzie świadczyć usługi na zewnątrz. Będzie ona ostatnim punktem tankowania dla małych samolotów lecących na południe Europy. Uruchamiana będzie usługa powietrznego taxi dla podmiotów gospodarczych i osób fizycznych.
Starostwo powiatowe zakupi od kopalni kolejne 15 hektarów pod potrzeby wspomnianego laboratorium oraz pod produkcję kompozytów, na które jest coraz większe zapotrzebowanie przy budowie poszyć samolotów.
Tutaj ma być także zlokalizowane Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Prezes Wiktor Kałat ocenia, że jedno miejsce pracy utworzone w BPTL generować będzie od 1,5 do 2 miejsc pracy poza Parkiem. Już wiosną spodziewać się należy naboru do pracy w Bielskim Parku Technologii Lotniczej oraz szkoleń pracowników. Firmy będą potrzebować pracowników, ponieważ niektórzy z nich zwiększą produkcję ( w stosunku do tego co wykonują w obecnych pomieszczeniach rozsianych po Podbeskidziu) kilkakrotnie.
W Parku zainstaluje się również firma szwedzka, które produkuje wyposażenie do eurokopterów i również ona prowadzić będzie duży nabór pracowników do serwisowania. W przyszłości być może dojdzie do wydłużenia pasa startowego.
Starostwo powiatowe, w gestii którego są szkoły średnie, chce wykorzystać hale po byłych warsztatach szkolnych przy ZSTiL im Staszica do prowadzenia szkoleń i przyuczania, czy w ogóle uczenia nowych, przyszłościowych zawodów potrzebnych w coraz bardziej rozwijającym się przemyśle lotniczym.
UG Bestwina
adz / czecho.pl
Źródło: gminabestwina.info
-------------------------------------------------
Aktualne informacje z realizacji projektu
Na podstawie UG Bestwina (fragmenty)
Powstanie Parku Technologicznego Przemysłu Lotniczego w ramach projektu 1.3 to początek przedsięwzięcia ponad regionalnego z realną możliwością oddziaływania na inne kraje. Na osi Parku powstanie prawdziwe centrum potrzebujące: zaplecza naukowego, zaplecza technicznego, doświadczonych producentów liczących się w tej branży w świecie.
W halach przy lotnisku zadomowią się beskidzkie firmy lotnicze, a w przyszłości także laboratoria badawcze. Park Technologiczny Przemysłu Lotniczego będzie się rozwijał, a przemysł lotniczy chce współpracować z uczelniami technicznymi naszego regionu.
Projektem innowacyjnym jest prototyp samolotu dyspozycyjnego ORKA EM-11C. Dwusilnikowy czteromiejscowy samolot posiada na dzisiaj w swojej ofercie produkcyjnej firma Dreamliner. ORKA w tej grupie jest drugim samolotem.
Na bazie tego samolotu produkowana ma być cała rodzina samolotów specjalistycznych dla potrzeb nadzoru obszarów leśnych, pomiaru geodezyjnego kraju czy wreszcie we współpracy z Instytutem Telekomunikacji samolot z zainstalowaną głowicą Radaru X do celów kontroli granic, obszarów leśnych czy patrolowania miast.
Spółka posiada także nowatorską w świecie koncepcję szkolenia i treningu pilotów wojskowych opartą o samolot - latający symulator. Prototyp tego samolotu jest po pierwszych próbach w locie.
W Parku produkowane będą dwumiejscowe samoloty oferowane w kategoriach Specjal, UL i VLA przeznaczone do zastosowań profesjonalnych i latania amatorskiego. Dofinansowanie projektu to 87,5% kosztów kwalifikowanych projektu. Kwotę 12,5% uiścili partnerzy: Starostwo Powiatowe aportem rzeczowym teren o powierzchni blisko 16 ha, pozostali partnerzy gotówkę na konto spółki zarządzającej. Zadanie winno być zakończone i rozliczone do czerwca 2008 roku.
Zainteresowanie projektem jest bardzo duże. Firmy z Podbeskidzia zapotrzebowały 20.000 m2 przy budowanej na tym etapie 7500m2. Spółka codziennie otrzymuje zapytania z całej Polski o możliwość lokalizacji kolejnych firm oraz firm europejskich.
Usytuowana na terenie obiektu stacja paliw poza obsługą własnych samolotów będzie świadczyć usługi na zewnątrz. Będzie ona ostatnim punktem tankowania dla małych samolotów lecących na południe Europy. Uruchamiana będzie usługa powietrznego taxi dla podmiotów gospodarczych i osób fizycznych.
Starostwo powiatowe zakupi od kopalni kolejne 15 hektarów pod potrzeby wspomnianego laboratorium oraz pod produkcję kompozytów, na które jest coraz większe zapotrzebowanie przy budowie poszyć samolotów.
Tutaj ma być także zlokalizowane Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Prezes Wiktor Kałat ocenia, że jedno miejsce pracy utworzone w BPTL generować będzie od 1,5 do 2 miejsc pracy poza Parkiem. Już wiosną spodziewać się należy naboru do pracy w Bielskim Parku Technologii Lotniczej oraz szkoleń pracowników. Firmy będą potrzebować pracowników, ponieważ niektórzy z nich zwiększą produkcję ( w stosunku do tego co wykonują w obecnych pomieszczeniach rozsianych po Podbeskidziu) kilkakrotnie.
W Parku zainstaluje się również firma szwedzka, które produkuje wyposażenie do eurokopterów i również ona prowadzić będzie duży nabór pracowników do serwisowania. W przyszłości być może dojdzie do wydłużenia pasa startowego.
Starostwo powiatowe, w gestii którego są szkoły średnie, chce wykorzystać hale po byłych warsztatach szkolnych przy ZSTiL im Staszica do prowadzenia szkoleń i przyuczania, czy w ogóle uczenia nowych, przyszłościowych zawodów potrzebnych w coraz bardziej rozwijającym się przemyśle lotniczym.
UG Bestwina
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.