Wiadomości
- 25 listopada 2022
- wyświetleń: 550
Marketing narracyjny - co to jest?
Materiał partnera:
Marketing narracyjny jest nazywany także storytellingiem, czyli po prostu opowiadaniem historii. Jednak nie każda opowieść sprawi, że klienci z przyjemnością sięgną po Twoje produkty. Aby tak było, narracja musi być prowadzona według określonych zasad. Czym jest marketing narracyjny i jak go skutecznie wykorzystać w swoich działaniach biznesowych?
Storytelling - definicja
Zgodnie z definicją storytelling, czyli marketing narracyjny, to sztuka opowiadania historii w sposób interaktywny. Polega ona na używaniu słów i działań w celu ujawnienia elementów i obrazów tworzących opowieść przy jednoczesnym pobudzeniu wyobraźni słuchacza.
Jest on również rozumiany jako tworzenie oryginalnej historii związanej z marką. To także budowanie szerszego kontekstu działania firmy oraz konstruowanie spójnej opowieści o marce i jej produktach.
Warto podkreślić, że takie zjawisko nie jest niczym nowym i jest wykorzystywane w działaniach marketingowych już od momentu powstania reklamy. Obecnie jednak storytelling rozwija się na podstawie badań naukowych i jest poddawany analizie i opisowi.
Marketing narracyjny - czym się charakteryzuje?
Storytelling przede wszystkim nie może być jednostronny. Interaktywność to jedna z jego podstawowych cech. To oznacza, że opowieść nie może być z góry ustalona i stanowić zamkniętego rozdziału. Specjaliści z Fabryki Marketingu podkreślają, że jej treść powinna zależeć od interakcji odbiorców być i skoordynowaniem wysiłków narratora i publiczności. Forma narracji zależy w dużej mierze od sytuacji, otoczenia i kultury, w jakiej odbywa się storytelling.
Pamiętaj, że opiera się on na słowach, które mogą być pisane, mówione, a nawet śpiewane. Warto jednak wykorzystywać w nim również niewerbalne komunikaty, na przykład zmiany modulacji głosu czy mimikę. Dzięki nim opowiadana historia staje się bardziej żywa i barwna.
Gdzie wykorzystać storytelling?
Możliwości jego zastosowania jest sporo. Jedną z nich jest budowanie określonego wizerunku marki. Wielokrotnie powtarzane historie, czyli narracja budowana latami, zakorzeniają się w świadomości odbiorcy.
Przykładem firm, które wykorzystują tę metodę, mogą być marki, które podkreślają, że działają na rynku "od zawsze". Chcą kojarzyć się z latami dzieciństwa i sugerują, że z ich produktów korzystały już mamy i babcie odbiorców.
Długa historia marki w połączeniu z nawiązaniem do przeszłości, która przywołuje przyjemne wspomnienia, mogą dawać świetne efekty marketingowe. Niezależnie od tego, czy mowa o słodyczach, kosmetykach czy produktach leczniczych.
Kolejnym przykładem może być budowanie narracji, która podkreśla, że produkty danej marki są skierowanie do zwykłych ludzi. W reklamach nie występują modelki czy modele o nienagannej aparycji, a przeciętne osoby, "takie jak każdy". Mają mankamenty urody, których się nie wstydzą, a wręcz przeciwnie, podkreślają one ich wyjątkowość.
Dzięki temu odbiorca może utożsamiać się z takimi ludźmi, a marka buduje przekaz, że jej oferta jest adresowana do przeciętnego Kowalskiego. To zabieg bardzo chętnie wykorzystywany przez koncerty kosmetyczne. Dodatkowo bywa wspierany przez akcje społeczne czy charytatywne, na przykład propagujące profilaktykę nowotworów.
To niezwykle skuteczny i spójny marketing narracyjny.