Wiadomości

  • 31 grudnia 2022
  • wyświetleń: 653

Reklamacja po zakupie używanego samochodu

Materiał partnera:

Każdy, kto kupował samochód używany, wie, że jest to niełatwa sprawa. Niestety sprzedawcy próbują na wszelkie sposoby ukryć stan samochodu bądź go "ulepszyć". Nawet mimo szczegółowego przeglądu, jazdy próbnej itd. nietrudno naciąć się na tej transakcji. Gdy więc po jakimś czasie po zakupie okazuje się, że pojazd ma ukryte wady, czeka nas trudna droga realizacji przysługujących roszczeń. Warto wiedzieć, że także po zakupie od osoby prywatnej możemy realizować swoje prawa, jeśli zakupione auto ma usterki, o których nie wiedzieliśmy w momencie zakupu. Często wybieramy zwrot samochodu i oczekujemy w zamian zwrotu środków. Jak doprowadzić do takiego finału? Na co należy zwrócić uwagę?

reklamacja po zakupie uzywanego samochodu


Rękojmia za rzecz sprzedaną - przepisy prawne



Odpowiedzialność sprzedawcy za towar sprzedany określają przede wszystkim zasady rękojmi. Jeśli produkt ma wadę - fizyczną bądź prawną - sprzedający odpowiada za tę sytuację na mocy przepisu art. 556 § 1 Kodeksu cywilnego. Również ten Kodeks, z tym że w art. 560, szczegółowo określa uprawnienia kupującego w takiej sytuacji. Zgodnie z tym artykułem kupujący ma prawo do:

  • złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny (co wiąże się z oszacowaniem kosztu naprawy wady / określeniem mniejszej wartości pojazdu z powodu istnienia usterki),
  • złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy,
- chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz na pozbawioną wad lub usunie wadę.


Zasadniczo ustalenia te między osobami prywatnymi można kształtować w miarę dowolnie. Warto więc próbować dogadać się ze sprzedającym co do ewentualnej naprawy, obniżenia ceny czy też właśnie zwrotu samochodu. Terminy i warunki zwrotu powinny być dogodne dla obu stron, tak by uniknąć przedłużania sporu i drogi sądowej.
Warto też wspomnieć w kontekście rękojmi o wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 2012 roku. Zgodnie z nim sprzedawca podejmuje pewne ryzyko, sprzedając rzecz (zwłaszcza używaną). Rękojmia bowiem obowiązuje nawet, jeśli sprzedający sam nie wiedział o wadach produktu. Jeśli je ukrył, to jego odpowiedzialność jest jeszcze większa. Dodatkowo kupujący powinien starannie sprawdzić stan rzeczy, ale jeśli nie wykryje wady, nie wyłącza to rękojmi.

Zobacz też: Zwrot samochodu po zakupie od osoby prywatnej

Odpowiedzialność osoby sprzedającej



Oczywiście wady rzeczy wynikające z eksploatacji (przetarcia, zużycia elementów itd.) nie łączą się z rękojmią i sprzedawca za nie nie odpowiada. Ponosi jednak odpowiedzialność za istotne wady ukryte, które zmniejszają wartość sprzedawanej rzeczy (o ile wady te były już w momencie transakcji).
Odpowiedzialność osoby sprzedającej jest też wyłączona, o ile kupujący miał świadomość istnienia danych wad już w momencie zawierania umowy. W takiej sytuacji nie można korzystać z instytucji rękojmi. Potwierdza to wyrok Sądu Okręgowego z Zamościa: "jedyną okolicznością uzasadniającą zwolnienie sprzedawcy z odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady jest wiedza kupującego o wadzie w chwili zawarcia umowy. Ciężar przeprowadzenia dowodów na te okoliczności spoczywa na sprzedawcy, zgodnie z art. 557 K.c."

Zobacz też: https://www.prawo-cywilne.info/umowy-1-k.html

Zwrot samochodu po zakupie



Można domagać się zwrotu środków po oddaniu samochodu po zakupie w różnym czasie. Bywa przecież tak, że wada wychodzi na jaw po kilku dniach albo dopiero po kilku miesiącach. W celu odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży konieczne jest poinformowanie o swoich zamiarach sprzedawcę. W tym celu trzeba złożyć wezwanie wraz z oświadczeniem - na piśmie, z wyznaczonym terminem na odpowiedź.
Jeśli sprzedawca - osoba fizyczna - zignoruje nasze pismo, pozostaje droga sądowa. Wiadomo jednak, że znacznie wydłuża ona rozwiązanie sprawy i wiąże się z kosztami. Z tego względu warto szukać kontaktu i porozumienia ze sprzedawcą, by móc zakończyć spór na umówionych warunkach.

Źródło: Prawo-Cywilne.info