Wiadomości

  • 26 maja 2023
  • 28 maja 2023
  • wyświetleń: 4843

"Szykuje się skandaliczna sytuacja". Jest petycja ws. połączeń kolejowych

Stowarzyszenie "Beskidzki Dom"napisało petycję w sprawie połączeń kolejowych na trasie Czechowice-Dziedzice - Oświęcim. Jak pisze w mediach społecznościowych, "szykuje się skandaliczna sytuacja". Dokument trafił do Urzędów Marszałkowskich w Katowicach i Krakowie.

Przebudowa linii kolejowej nr 93 na odcinku od Czechowic-Dziedzic do Oświęcimia
Przebudowa linii kolejowej nr 93 na odcinku od Czechowic-Dziedzic do Oświęcimia · fot. PKP PLK


O wysłaniu petycji stowarzyszenie "Beskidzki Dom " poinformowało w mediach społecznościowych. - Szykuje się skandaliczna sytuacja. Oto po wyremontowaniu linii kolejowej Oświęcim - Czechowice-Dziedzice i budowy za ciężkie pieniądze nowych przystanków w Dankowicach czy Kaniowie, nie pojadą tamtędy żadne pociągi regionalne, gdyż Urzędy Marszałkowskie w Katowicach i Krakowie (linia leży na pograniczu tych województw) nie potrafią się w tej kwestii dogadać - wyjaśniło.

Jak dodało, "ta skandaliczna sprawa nie może zostać bez interwencji", i przedstawiło swoją petycję w tej sprawie, wysłaną do Urzędów Marszałkowskich w Krakowie i Katowicach. Jej pełną treść publikujemy poniżej.

Przebudowa linii kolejowej nr 93 na odcinku od Czechowic-Dziedzic do Oświęcimia · fot. PKP PLK


Warto przy okazji dodać, że w niedawnej rozmowie z portalem czecho.pl Magdalena Opyd, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego mówiła, że "województwa małopolskie i śląskie analizują temat przywrócenia codziennych połączeń kolejowych z Czechowic-Dziedzic do Oświęcimia i Krakowa w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2023/2024".

- Organizatorzy czynią starania aby oferta na odcinku Czechowice-Dziedzice - Oświęcim odpowiadała potrzebom podróżnych i obejmowała min. 7 par pociągów. Przeszkodą utrudniającą uruchomienie nowych połączeń mogą być dalsze zamknięcia torowe związane z budową wiaduktów drogi ekspresowej S-1, realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - informowała nas Opyd

Więcej na ten temat możecie przeczytać w artykule "Codzienne pociągi do Oświęcimia i Krakowa? "Analizujemy temat"".

Petycja ws. połączeń kolejowych na trasie Czechowice-Dziedzice - Oświęcim



Linia kolejowa Oświęcim-Czechowice-Dziedzice jest w końcowej fazie modernizacji. Wyremontowano tory, a także przystanki m.in. w Dankowicach czy Kaniowie. Tymczasem w źródłach kolejowych pojawiają się informacje jakoby po zakończeniu modernizacji w nowym rozkładzie jazdy, który ma wejść w życie w grudniu b.r. nie przewiduje się żadnych pociągów osobowych łączących Oświęcim i Czechowice-Dziedzice.

Mają tędy jeździć jedynie pociągi dalekobieżne, międzynarodowe nie zatrzymujące się w mniejszych miejscowościach, a ruch regionalny ma być prowadzony jedynie po stronie województwa małopolskiego łącząc Oświęcim i Brzeszcze, zaś po stronie woj. śląskiego w ogóle ma nie być prowadzony, ewentualnie ograniczony do rachitycznego połączenia w weekendy. Ma to wynikać z faktu, że trasa Czechowice-Oświęcim leży na pograniczu dwóch województw: śląskiego i małopolskiego i ich władze nie potrafią się w kwestii tych połączeń porozumieć.

Stowarzyszenie Beskidzki Dom chciałoby dowiedzieć się, czy wspomniane informacje są prawdziwe, a jeżeli tak, to czy władze samorządowe obu województw uważają, że winą mieszkańców Kaniowa i Dankowic jest to, że ich miejscowości leżą na pograniczu województw I i w związku z tym nie zasługują na transport kolejowy? Dodajmy przy tym, że podczas ustalania ich granic 25 lat temu nikt nie pytał mieszkańców o zdanie, a teraz mają ponosić konsekwencję nie tylko niezbyt przemyślanej reformy administracyjnej, ale braku porozumienia decydentów w Katowicach i Krakowie?

Jeżeli powyższe informacje są prawdziwe, to jednoznacznie uważamy taką sytuację za skandaliczną. Obowiązkiem władz jest zapewnienie mieszkańcom mniejszych miejscowości publicznej komunikacji. Powstaje wtedy pytanie, w jakim celu remontuje się przystanki w Kaniowie czy Dankowicach, skoro nie mają się tam codziennie zatrzymywać regionalne pociągi dowożące do prac czy do szkoły? Czy nie jest to marnotrawstwo publicznych pieniędzy?

W takiej sytuacji od władz województwa śląskiego i małopolskiego żądamy, by porozumiały się w powyższej sprawie i po zakończeniu modernizacji uruchomiono co najmniej kilkanaście połączeń na trasie Czechowice-Dziedzice - Oświęcim obsługiwanych przez regionalnych przewoźników. Połączenia te powinny być tak zaplanowane i skomunikowane na stacjach węzłowych, by umożliwiały dojazd dalej: do Krakowa, Bielska-Białej czy Katowic. Poza tym należałoby także uruchomić pociągi przyspieszone relacji Bielsko-Biała-Kraków przez Czechowice-Dziedzice, Oświęcim, Trzebinię w liczbie co najmniej dwóch par dziennie - rano i wieczorem w obie strony. Wyremontowanie linii z Oświęcimia do Krakowa i szybki czas jazdy pociągów powoduje, że z Bielska-Białej do Krakowa podróż takim składem trwałaby znacznie poniżej dwóch godzin i byłaby konkurencyjna wobec prywatnych przewoźników drogowych, jeżdżących zresztą inną trasą.

Należałoby także uruchomić co najmniej weekendowe połączenia stolicy Małopolski z Wisłą i Cieszynem, by z jednej strony zapewnić możliwości dojazdu w Beskid Śląski i nad granicę czeską turystom z Krakowa i okolic, z drugiej zapewnić studentom ze Śląska Cieszyńskiego wygodny dojazd na krakowskie uczelnie.
Wspomniane postulaty traktujemy jako oczywiste i należne mieszkańcom w sytuacji, gdy linia Czechowice-Dziedzice - Oświęcim jest modernizowana i gdy władze państwowe i samorządowe chcą stawiać na rozwój ekologicznych i przyjaznych środowisku środków transportu publicznego, a nie skazywać mieszkańców odciętych od komunikacji miejscowości na konieczność poruszania się samochodem, zaś mieszkańców dużych miast na uciążliwe korki.

W imieniu Zarządu Stowarzyszenia Beskidzki Dom
(-) dr Grzegorz Wnętrzak, pełnomocnik ds. transportu kolejowego

mp / czecho.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.