Wiadomości

  • 27 lipca 2023
  • wyświetleń: 1173

Czy Leśne Pogotowie przestanie istnieć przez budowę CPK? Jest petycja!

Czy to koniec działalności "Leśnego Pogotowia" w Mikołowie po 30 latach istnienia? Scenariusz ten jest bardzo prawdopodobny. Przez pomysł wybudowania kolei dużych prędkości CPK, ośrodek, który działał także na terenie gminy Czechowice-Dziedzice, prawdopodobnie będzie musiał przestać istnieć. Powstała petycja. Do jej podpisania zachęca założyciel pogotowia dla dzikich zwierząt - Jacek Wąsiński, który prowadzi placówkę od 30 lat.

koniec leśnego pogotowia?


- Jesteśmy jednym z największych i najdłużej działającym ośrodkiem w Polsce, przyjmujemy ponad 2,500 zwierząt rocznie i większość ich wypuszczamy na wolność. Wybrana na chwilę obecną trasa zabiera część naszego terenu i przebiega bezpośrednio przy wybiegach ze zwierzętami. Hałas już przy samej budowie przez kilka lat, wybudowanie dróg serwisowych to już koniec dla ośrodka. Na terenie ośrodka m.in. bociany uczą się latać, bliska obecność takiej kolei nie daje im szans - pisze Jacek Wąsiński.

- Cała inwestycja nie dotyczy tylko nas i Mikołowa, ale całego kraju. Wystarczy zobaczyć mapy przebiegu proponowanych odcinków. Niszczą one bezpowrotnie, jeziora, rzeki, stawy, obszary chronione, lasy, torfowiska itp. Zostanie to wszystko zniszczone. Nie licząc przyrody to zniszczenia idą również dziesiątki tysięcy domów wolnostojących, bloków mieszkalnych, niejednokrotnie nowo wybudowanych. Jest to tragedia dla przyrody i dla ludzi. Do wyburzenia tylko na Kamionce oraz w centrum Mikołowa łącznie 145 domów oraz 317 mieszkań (na odcinku niespełna 7 kilometrowym!) a to tylko mały kawałeczek naszego kraju. Korzyści z tej inwestycji to zaledwie promil tego w porównaniu do tego ile szkód i nieodwracalnych strat przyniesie CPK - wskazuje opiekun zwierząt.

Co można zrobić? Jacek Wąsiński zaprasza do podpisania petycji oraz szukania na trasach budowy rzadkich i chronionych gatunków roślin, zwierząt i powiadamiania o gatunkach lokalne Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska, urzędy miast i gmin. - Jako obywatele mamy prawa i obowiązki i możliwości zmian i korzystajmy z tego mądrze - zachęca.

Wariant przebiegu CPK - W72
Wariant przebiegu CPK - W72


Poniżej treść petycji zaadresowanej do Prezesa Rady Ministrów - Mateusza Morawieckiego, Pełnomocnika Rządu RP do spraw CPK Sp. z o.o. Marcina Horały, Wojewody Śląskiego - Jarosława Wieczorka, Prezesa Zarządu CPK Sp. z o.o. - Mikołaja Wildy.

Petycja "Nie dla zniszczenia Leśnego Pogotowia przez koleje CPK w wariancie W72 przez centrum Mikołowa"




Żądamy zaprzestania procedowania wariantu W72 Kolei Dużych Prędkości biegnącego przez centrum Mikołowa oraz Kamionkę! Odcinek ten pomimo krótkiej odległości niespełna 7 kilometrów powoduje ogrom szkód dla mieszkańców jak i środowiska!

W tym zniszczenie Leśnego Pogotowia poprzez zajęcie części jego terenu pod inwestycję CPK oraz jej bardzo bliskie sąsiedztwo. Spowoduje to, że jego dalsza działalność w tym miejscu przestanie być możliwa! Do Pogotowia rocznie trafia dwa i pół tysiąca dzikich zwierząt, które do rekonwalescencji potrzebują ciszy i spokoju. Ogromny huk oraz wibracje spowodowane przejeżdżającymi 180 pociągami dziennie spowoduje ich ciągły niepokój a w konsekwencji śmierć. Do Leśnego Pogotowia trafiają dzikie zwierzęta, często pod ścisłą ochroną, które zostały poszkodowane w wyniku różnych zdarzeń komunikacyjnych lub zostały odtrącone przez stado. Zdecydowana większość zwierząt po rekonwalescencji w Leśnym Pogotowiu trafia z powrotem na łono natury. Jest to jedno z kilku tego typu miejsc w Polsce. Prowadzone jest przez Pana Jacka Wąsińskiego, który od 30 lat każdego dnia wkłada w nie swoje serce, w tym czasie ratując 30 tysięcy dzikich zwierząt skazanych na śmierć.

Ponadto, szkody jakie powoduje wariant granatowy W72 na odcinku przez Kamionkę i centrum Mikołowa to między innymi:

- Wyburzenia, których ilość jest trudna do oszacowania. Dzień przed ogłoszeniem wariantu W72 jako inwestorskiego do wyburzenia na Kamionce oraz w centrum Mikołowa było łącznie 145 domów oraz 317 mieszkań (na odcinku niespełna 7 kilometrowym!). W dniu ogłoszenia wariantu jako inwestorskiego zakres koniecznych wyburzeń został nieprawdopodobnie zmniejszony. W każdej chwili CPK może zwiększyć zakres wyburzeń by zgodnie z przepisami móc przeprowadzić autostradę kolejową przez ten odcinek.

- Dewastuje Zespół Krajobrazowo Przyrodniczy Dolina Jamny. Jedyny prawnie chroniony obszar przyrodniczy w Mikołowie. Jest on również bardzo bogaty przyrodniczo, od kilkudziesięciu lat dziewiczy. Są to zielone płuca Mikołowa.

- Przy trasie KDP przez centrum Mikołowa znajdują się dwa szyby z historycznej płytkiej eksploatacji węgla kamiennego, których eksploatacja znajdowała się 40 - 50 metrów pod poziomem gruntu! Sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że obszar po eksploatacyjny jest rozległy, co jakiś czas obserwowane są obniżenia gruntu. Pojawiło się również małe zapadlisko przy blokach na osiedlu Mickiewicza. Wibracje spowodowane przejeżdżającymi pociągami, ich częstotliwość mogą doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji, w której domy oraz bloki w sąsiedztwie zaczną się rozpadać lub pociąg może wpaść do zapadliska powstałym na torach!!! CPK nie uwzględniło szkód górniczych w swojej analizie!! O uwzględnienie przez CPK szkód górniczych w analizach zaapelował do Wicepremiera Marcina Horały Wojewoda Śląski Jarosław Wieczorek podczas Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Katowicach 05 kwietnia 2023.

- W promieniu 100 metrów od środka torów znajdują się 32 budynki wielorodzinne. W każdym z nich mieszka od 8 do 60 rodzin. Przejeżdżający co 8 minut pociąg spowoduje niedogodności, które Ci mieszkańcy będą znosić do końca życia. Nigdzie nie buduje się Kolei Dużych Prędkości w centrum miasta, jeżeli nie jest to konieczne. W centrum Mikołowa absolutnie nie jest to konieczne!

- Podzielenie na zawsze Mikołowa na dwie części!

Zostanie zamknięta ulica Fabryczna, która stanowi ważny szlak komunikacyjny w centrum Mikołowa. Jej zamknięcie spowoduje chociażby uciążliwość w dostaniu się do liceum, Zespołu Szkół Technicznych, szkoły specjalnej, kościoła oraz przychodni zdrowia dla mieszkańców osiedla Mickiewicza, osiedla Przy Plantach oraz bloków przy ulicy Żwirki i Wigury.

- Centrum Mikołowa przez kilka lat będzie jednym wielkim placem budowy, zakłócając życie mieszkańców Mikołowa.

Jako wariant alternatywny proponujemy trasę E65, czyli wykorzystanie istniejącej linii PKP - PLK w obecnej odnowionej formie, która nie wymaga wyburzeń.

Sposób dostarczania - apel z podpisami zostanie dostarczony w formie papierowej oraz drogą mailową do:

1. Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przy Al. Ujazdowskich 1/3 w Warszawie,
2. Siedziby Zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny przy Al. Jerozolimskich 142B w Warszawie.
3. Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellońskiej 25 w Katowicach.

Apel wraz z podpisami w wersji elektronicznej wysłany zostanie również do posłów i posłanek na Sejm RP oraz mediów regionalnych i ogólnopolskich.


Petycję można podpisać poprzez serwis naszademokracja.pl.

Przebieg wariantów można sprawdzić tutaj: https://www.cpk.pl/pl/mapa-projekt-budowa-linii-kolejowej-na-odc-katowice-granica-panstwa-ostrawa-2

Zapraszamy do śledzenia Facebooka Leśnego Pogotowia: https://www.facebook.com/lesnepogotowie

ar / czecho.pl

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.