Wiadomości
- 21 stycznia 2024
- wyświetleń: 15391
Nowy przystanek kolejowy i likwidacja przejazdów. Ambitne plany dla linii nr 139
Inwestycja pod nazwą "Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Żywiec - granica państwa" przeszła w kolejną fazę. Wybrano wariant inwestycyjny, a obecnie trwa sporządzanie dokumentacji. Znamy szczegóły.
Za nami konsultacje społeczne
W listopadzie ubiegłego roku, także w czechowickim Urzędzie Miejskim, odbyły się spotkania informacyjne związane z realizacją przez konsorcjum firm Arcadis sp. z o.o. (lider)/ Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o./ Instytut Kolejnictwa, projektu pod nazwą "Opracowanie studium wykonalności dla zadania "Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Żywiec - granica Państwa".
Spotkania miały na celu przedstawienie mieszkańcom wybranego wariantu inwestycyjnego, w tym planowanego zakresu inwestycji, który został opracowany w oparciu o dane zebrane w trzech turach konsultacji społecznych, prace koncepcyjne projektantów branżowych oraz uzgodnienia z wybranymi podmiotami zewnętrznymi.
Celami strategicznymi studium wykonalności są między innymi: dostosowanie do parametrów Transeuropejskiej Sieci Transportowej, rozwiązanie problemu niekorzystnych pochyleń na odcinku Sól - Zwardoń - Skalite, a także usprawnienie wjazdu na linię kolejową za pomocą łącznic kolejowych w stacjach Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Biała Główna oraz Żywiec.
Ponadto planowane jest zlikwidowanie wąskiego gardła w tunelu w Bielsku-Białej, dostosowanie lokalizacji przystanków do współczesnych potrzeb (w tym budowa nowych przystanków osobowych oraz zmiana lokalizacji niektórych istniejących) oraz dostosowanie projektu do wytycznych ochrony środowiska w tym wykonanie ekranów akustycznych.
Koszt inwestycji to blisko 3 800 000 000 złotych
Przedstawiciele firm ARCADIS, Infra - Centrum Doradztwa oraz Instytut Kolejnictwa poinformowały, że wybrano wariant wart dokładnie 3 798 250 011,71 złotych. Inwestycja zostanie podzielona na 3 części: od Czechowic-Dziedzic do stacji Bielsko-Biała Leszczyny (15,8 km), od stacji Bielsko-Biała Leszczyny do Węgierskiej Górki (27 km) oraz od Węgierskiej Górki do granicy Polski w Zwardoniu (25,4 km).
Wybrany wariant charakteryzuje się między innymi znaczącym podniesieniem prędkości projektowanej maksymalnej na linii przy możliwie najmniejszej ingerencji w nieruchomości leżące poza terenem kolejowym. Dzięki niemu pociągi na odcinku linii numer 139 od stacji Czechowice-Dziedzice do stacji Bielsko-Biała Główna będą mogły osiągnąć prędkość 160 kilometrów na godzinę.
Ważna jest także przepustowość linii na wyżej wspomnianym odcinku. Obecnie przejeżdża przez niego w sumie 75 pociągów na dobę (21 dalekobieżnych, 51 regionalnych oraz 3 towarowe). Po przebudowie będą mogły jeździć po nim aż 222 pociągi (52 dalekobieżne, 146 regionalnych oraz 24 towarowe).
Przebudowana istniejących i budowa nowego przystanku
Planowana przebudowa to także konkretne korzyści dla mieszkańców Czechowic-Dziedzic. Wśród nich jest nowy przystanek kolejowy w rejonie czechowickiej elektrociepłowni oraz likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych - w ich miejscu mają powstać między innymi tunele.
Dojście do PO Czechowice-Dziedzice Przystanek, stacji Czechowice-Dziedzice Południowe i nowego PO Czechowice-Dziedzice Elektrociepłownia zagwarantowane będzie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki windom lub pochylniom.
Na pierwszym z wymienionych przystanków zostanie wykonane przejście podziemne, lokalizacja peronów również ulegnie pewnej zmianie. Dodatkowo zostanie przewidziana rezerwa terenowa pod wydłużenie peronu do 400 merów.
W przypadku stacji Czechowice-Dziedzice Południowe również zostanie wykonane nowe przejście podziemne, a lokalizacja peronów także ulegnie zmianie. W przypadku nowego przystanku przy elektrociepłowni dojście do peronów będzie wykonane z wiaduktu drogowego nad przystankiem w ciągu ul. Orzeszkowej.
Kolejowo-drogowa rewolucja
Jak wygląda sprawa przejazdów kolejowo-drogowych? Zlikwidowany będzie przejazd w ciągu ul. Pionkowej i ul. Kraszewskiego. Zamiast dwóch przejazdów wykonany zostanie jeden, pod torami z drogami dojazdowymi.
Ponadto zlikwidowany zostaną przejazdy w ciągu ulic Bestwińskiej, Rzecznej i Klonowej. Na ul. Bestwińskiej wybudowany zostanie przejazd dwupoziomowy pod torami, natomiast od ul. Bestwińskiej zostanie wybudowana nowa droga stanowiąca łącznik z ul. Klonową i Rzeczną. Ponadto w okolicy przejazdów w ciągu ul. Klonowej i Rzecznej zostanie wykonane przejście pod torami dla pieszych i rowerzystów.
Zlikwidowany zostanie przejazd w ciągu ul. Junackiej, w jego miejscu powstanie przejazd dwupoziomowy pod torami. Podobnie sytuacja będzie miała miejsce na ul. Orzeszkowej - w miejscu tamtejszego przejazdu zostanie wybudowany wiadukt drogowy nad torami.
Warto także dodać, że planowana nowa łącznica w rejonie ulicy Pionkowej umożliwi zjazd pociągów z linii numer 139 na 93 bez konieczności zmiany czoła pociągu na stacji Czechowice-Dziedzice lub Zabrzeg Czarnolesie.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.