Wiadomości
- 8 marca 2024
- wyświetleń: 747
Coraz mniej klientów kupuje w marketach spożywczych. Jakie są powody?
Materiał partnera:
Jeszcze nie tak dawno zakupy w marketach spożywczych były dla wielu osób nieodłącznym elementem stylu życia. Dziś coraz więcej Polaków rezygnuje jednak z wizyt w hipermarketach. W ostatnich latach wielkie sieci handlowe zanotowały kilkuprocentowy spadek sprzedaży. Czy właśnie kończy się era wielkich marketów spożywczych? Dlaczego Polacy odwiedzają je coraz rzadziej?
Dlaczego markety spożywcze tracą klientów?
Jak wynika z badań Proxi.cloud w 2023 r. markety spożywcze zanotowały spadek ruchu aż o 8,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na widoczny spadek klientów w sklepach wielkopowierzchniowych prawdopodobnie składa się kilka czynników: od kryzysu ekonomicznego, przez rosnącą konkurencję ze strony dyskontów i sklepów internetowych, aż po zmiany zakupowych preferencji konsumentów.
Rosnąca inflacja a spadek klientów w marketach
Wraz ze wzrostem inflacji i cen w sklepach Polacy wyraźnie ograniczyli zakupowe szaleństwa. Zakupy stają się coraz bardziej przemyślane. Polacy kupują mniej i tylko to, czego naprawdę potrzebują. Większą wagę przywiązują też do cen produktów, o czym świadczy rosnąca popularność zakupów w dyskontach.
Sklepy stacjonarne w starciu z handlem internetowym
Chociaż sklepy stacjonarne wciąż dominują w kategorii zakupów żywnościowych, Polacy coraz częściej dokonują zakupów spożywczych również przez internet. Jak wynika z raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2023", aż 44% ankietowanych w ciągu ostatniego roku zakupiło produkty żywnościowe w e-sklepach. Polacy cenią szybkość i wygodę takiego rozwiązania. Można przypuszczać, że wraz z rosnącą popularnością zakupów internetowych spadek klientów w marketach spożywczych będzie jeszcze większy.
Sklepy tuż za rogiem - szybko, blisko i wygodnie
Polakom w codziennym zabieganiu trudno wygospodarować czas na wizytę w hipermarkecie. Wielogodzinne zakupy w marketach spożywczych to coś, czego wiele osób pragnie uniknąć. Teraz polscy konsumenci stawiają przede wszystkim na wygodę i poszukują miejsc, w których mogą szybko zrobić zakupy po pracy. Nic więc dziwnego, że wzrasta popularność dyskontów i mniejszych sklepów. Wyjątkowym walorem takich miejsc jest też bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, co w dobie zanikających relacji międzyludzkich staje się coraz większą wartością.
Polacy niejednokrotnie wybierają sklepy detaliczne, w których zrobią zakupy w miłej atmosferze. Chętnie korzystają przy tym z rekomendacji innych klientów. Opinie o sprzedawcach, dostępne m.in. w serwisie Gowork.pl, mogą więc przyciągnąć nowych klientów do sklepów stacjonarnych.
Ekologia i personalizacja oferty - nowe preferencje konsumentów
Polacy kupują coraz bardziej świadomie. Markety spożywcze przestają być jednak miejscem, gdzie mogą znaleźć produkty, których naprawdę szukają. Preferencje konsumentów ewoluują. Wiele osób decyduje się teraz na zakup żywności ekologicznej i lokalnej, która jest pozbawiona szkodliwych dodatków. Klienci sklepów stacjonarnych są również przywiązani do ulubionych marek i produktów.
Większa świadomość własnych potrzeb konsumenckich pociąga za sobą zmianę nawyków zakupowych. Polacy poszukują wysokiej jakości artykułów żywnościowych już nie w marketach spożywczych, ale w wyspecjalizowanych sklepach, oferujących szeroki wybór produktów z danego segmentu. Chętnie kupują również na lokalnych bazarach, gdzie dostępne są świeże i sezonowe produkty bezpośrednio od producentów.