
Wiadomości
- 7 kwietnia 2024
- wyświetleń: 454
Umowa o pozycjonowanie strony internetowej. Poznaj typy rozliczania i wybierz odpowiedni!
Materiał partnera:
Posiadając budżet na pozycjonowanie strony internetowej, pierwsze co robimy, to wyszukujemy jakościową agencję SEO i zlecamy jej pracę przy witrynie. W tym momencie czekając już na podpisanie umowy, często jesteśmy zaskakiwani pytaniem o sposób rozliczania się. Często też nie wiemy, iż do wyboru mamy umowy abonamentowe, za efekt czy hybrydowe lub znamy jedynie jeden rodzaj z nich i nie staramy się poznać nowości. Pozycjonowanie można rozliczać jednak na kilka sposobów, które staramy się przedstawić w tym tekście.

Umowa abonamentowa
Pierwszym typem rozliczania pozycjonowania jest abonament SEO. Jest to cykliczne rozliczenie pewnej czynności - w tym przypadku pozycjonowania, gdzie agencja SEO regularnie wykonuje czynności pozycjonujące naszą stronę internetową, a my regularnie płacimy jej pewną sumę pieniędzy. Cała umowa znana jest już na początku przy jej podpisywaniu i dokładnie wiemy jaką sumę będziemy płacili, przez jaki okres, a także, jakie czynności otrzymamy w zamian. Jest to najpopularniejszy typ rozliczenia pozycjonowania, który ma sporo swoich zalet.
Zdecydowanie plusem procedowania abonamentowego jest jakość działań agencji która ma w nas stałych klientów i będzie starała się dostarczyć nam usługi na jak najwyższym poziomie. Agencja SEO wiedząc, że będzie współpracowała z nami przez dłuższy czas, może również wykonać pewną część pracy wcześniej np. na początku pozycjonowania, kiedy jest to wskazane — wykonując mniejszą ilość prac na końcowym etapie. Pozycjonowanie abonamentowe to również jasna sytuacja, gdzie doskonale wiemy, jakie zobowiązanie posiadamy i jakie rachunki będziemy musieli płacić, co jest bardzo dobre zwłaszcza w czasie kryzysu finansowego. Agencje chcąc pozyskać stałego klienta będą również proponowały korzystne oferty i często oferowały więcej korzyści niż przy innych typach, rozliczania pozycjonowania.
Chodź pozycjonowanie abonamentowe nie ma zbyt wielu minusów, przede wszystkim może być to regularne zobowiązanie. Podpisując umowę będziemy musieli regularnie dokonywać płatności przez cały okres trwania umowy niezależnie od tego w jakiej kondycji będzie nasza marka - co trudno przewidzieć na kilkanaście miesięcy do przodu.
Umowa za efekt
Drugim rodzajem rozliczenia pozycjonowania jest umowa za efekt. Jest to najstarszy typ rozliczenia SEO, a w przeszłości był praktycznie jedynym wykorzystywanym. Przy pozycjonowaniu efektem ustalamy na początku współpracy z agencją SEO konkretny efekt, jaki chcemy uzyskać, a następnie sumę jaką zapłacimy, jeśli agencji SEO się to uda. Gdy agencja osiągnie dla nas taki efekt, my wypłacimy jej wynagrodzenie. Jeśli jednak tego nie zrobi, nie musimy płacić.
Zdecydowanie największym plusem tego sposobu rozliczenia jest bezpieczeństwo. Nie płacimy agencji SEO, dopóki nie uzyskamy konkretnego efektu, który założyliśmy. Nie ryzykujemy zatem naszym budżetem reklamowym i faktem, że wydamy pieniądze, a nie otrzymamy pożądanego efektu. Na rynku istnieje również wiele agencji, które chcą rozliczać się w ten sposób, więc nie będziemy mieli problemu ze znalezieniem tej odpowiedniej.
Minusem może być jednak fakt, że osiągnięcie efektu, który wspólnie ustaliliśmy, nie jest równoznaczne z osiągnięciem korzyści. To, że chcemy uzyskać konkretną ilość ruchu organicznego na naszą witrynę lub osiągnąć konkretną pozycję w wynikach wyszukiwania, nie musi wcale przełożyć się na konwersję i zarobek. Oznacza to, że nie będąc profesjonalistami, nie jesteśmy często w stanie dokładnie określić efektu, który przyniesie nam zyski. Przy pozycjonowaniu za efekt możemy również zetknąć się z niskojakościowymi działaniami nieuczciwych agencji, które mogą wręcz manipulować wynikami tak, aby one zaistniały i aby otrzymać wynagrodzenie, ale które nie będą utrzymywały się dłuższy czas lub nie dadzą nam żadnych korzyści.
Dość problematyczna w tym rodzaju umowy o pozycjonowanie może być również nieuregulowana kwestia prawna. Prawo cywilne przewiduje umowę o wykonanie jakichś czynności np. naprawienie auta, a nie gwarancję, czyli to, że auto będzie działało bezawaryjnie. Może być to problematyczne zwłaszcza przy duży budżetach w razie sporów.
Umowa hybrydowa
Ostatnim typem rozliczeń jest rozliczenie hybrydowe. Jest ono najnowsze i najmniej popularne, ale szybko zyskuje na uznaniu i możemy korzystać z niego w coraz większej liczbie agencji SEO. Umowa hybrydowa o pozycjonowanie jest umową łączącą oba powyższe typy rozliczeń, czyli abonamentowe oraz efektowe. Zawiera zatem ona części abonamentową, gdzie regularnie płacimy agencji SEO za wykonywanie konkretnych usług pozycjonujących, a także dodatkową część efektową, gdzie zapłacimy agencji SEO dopiero, wtedy kiedy osiągnie dla nas efekt.
Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla obu stron, gdyż pozycjonowanie wykonywane jest jakościowo, a agencje starają się przykładać do pozycjonowania, gdyż regularnie otrzymują wypłatę od nas. Dodatkowo mogą ukierunkować pozycjonowanie w ten sposób, aby osiągać ważne dla nas cele bez zaniedbywania innych elementów co często na miejsce przy pozycjonowaniu za efekt.
Który typ rozliczania wybrać?
Jeśli wiemy już, czym są konkretne typy pozycjonowania, a także czym się charakteryzują, warto również odpowiedzieć na pytanie, który typ rozliczenia pozycjonowania wybrać. Nie ma tutaj jednej konkretnej odpowiedzi, gdyż każdy rodzaj rozliczeń ma swoje plusy i minusy.
Chcąc wybrać dla nas najlepszy typ pozycjonowania, przede wszystkim powinniśmy indywidualnie ocenić, jaki rodzaj rozliczania będzie dla nas najlepszy. Gdy chcemy osiągnąć konkretny efekt i wiemy, że przyniesie on nam zarobek, możemy wybrać pozycjonowanie efektowe. Jeśli chcemy pozycjonować witrynę kompleksowo i rozwijać ją na wszystkich płaszczyznach, a także zależy nam na jakościowych i regularnych działaniach, najlepszym wyborem będzie pozycjonowanie abonamentowe. Pozycjonowanie hybrydowe może być z kolei doskonałą alternatywą, gdy chcemy jakościowych prac przy witrynie na wszystkich polach, ale zależy nam szczególnie na konkretnym kierunku pozycjonowania np. osiągnięciu widoczności w wyszukiwarce Google pod konkretnymi frazami.
Tekst przygotowany we współpracy z agencją SEO Puls Online.