Wiadomości
- 26 czerwca 2024
- wyświetleń: 346
Co mówią oznaczenia opon? Poradnik dla kierowców
Materiał partnera:
MD: Zastanawiasz się, co oznaczają symbole umieszczone na oponie? Sprawdź przygotowany przez nas poradnik!Opony znajdujące się w sprzedaży różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, ale także swoimi właściwościami. Aby dowiedzieć się o nich nieco więcej, wystarczy zapoznać sięz oznaczeniami umieszczonymi na ścianie bocznej wybranego modelu. O czym one nas informują? Zapraszamy do lektury!
Dlaczego warto znać oznaczenia opon?
Informacje zawarte na oponie z początku mogą wydawać się bardzo niezrozumiałą kombinacją cyfr i liter. Jednak po bliższym zapoznaniu się z podstawowymi oznaczeniami będziemy w stanie, dowiedzieć się o kluczowych parametrach konkretnego modelu. Jest to szczególnie przydatne, kiedy planujemy zakup nowego ogumienia do samochodu. Taka wiedza pozwoli nam wybrać wersję najlepiej dopasowaną do auta, jakie posiadamy, ale też przede wszystkim do naszego stylu jazdy.
Gdzie szukać oznaczeń i o czym mówią?
Najważniejsze symbole mówiące o właściwościach danego modelu powinny znajdować się na ścianie bocznej ogumienia. Podstawową informacją, umieszczaną na każdej oponie dostępnej w sprzedaży, jest rozmiar konkretnego modelu. Ma on postać kodu alfanumerycznego, który zawiera w sobie podstawowe wiadomości o wymiarach, takich jak: szerokość, wysokość profilu, oznaczenie konstrukcji oraz średnica obręczy. Za przykład możemy wziąć rozmiar 205/55 R16. Oto, o czym informują nas dane liczby:
- 205 - szerokość opony, zawsze podana w milimetrach
- 55 - wielkość profilu. Jest to procentowy stosunek szerokości ogumienia do jego wysokości. W tym przypadku wartość ta wynosi 55% z 205 mm, czyli w przybliżeniu około 113 mm;
- R - oznaczenie konstrukcji; w tym przypadku jest to opona radialna;
- 16 - średnica obręczy podana w calach.
Rozmiar to nie jedyna cecha, na którą powinniśmy zwrócić uwagę. Aby w pełni dopasować nowe ogumienie do możliwości i potrzeb naszego samochodu, powinniśmy zadbać również o dwie kwestie - indeks prędkości oraz nośności. Parametry te są równie istotne, gdyż determinują one, z jaką maksymalną prędkością pojazd może poruszać się bezpiecznie na danych oponach, a także jaki maksymalny udźwig wytrzymuje jedna sztuka.
Poniższe tabele przedstawiają najczęściej spotykane indeksy prędkości oraz nośności, jakie występują w ogumieniu do aut osobowych.
Zachęcamy także do zapoznania się z kompletnym przewodnikiem przygotowanym przez Oponeo.pl, w którym szczegółowo wyjaśnione są wszystkie możliwe oznaczenia oraz symbole, umieszczane przez producenta na oponie.
Dodatkowe symbole umieszczane na oponach
Wartości mówiące o rozmiarze ogumienia to niejedyne dane, na które powinniśmy zwrócić uwagę przed planowanymi zakupami. Na ścianie bocznej znajduje się bowiem sporo dodatkowych informacji, które pozwolą nam dowiedzieć się o właściwościach wybranego modelu. Znajdująca się poniżej lista zawiera najczęściej spotykane oznaczenia, które dobrze jest sprawdzić przed finalizacją transakcji.
DOT - skrót ten kryje w sobie datę produkcji opony. Przykładowo, DOT 1324 mówi o tym, że ta konkretna sztuka powstała w 13. tygodniu 2024 roku.
Rant ochronny - niektóre wersje mają specjalny wypukły rant, który chroni felgę przed zarysowaniami. W zależności od producenta cecha ta może być wyróżniona symbolem FR, FP, MFS bądź RFP.
Wskaźnik zużycia (TWI) - oznaczenie to zanika wraz z postępującym zużywaniem się warstwy gumowej i pozwala mieć kontrolę nad odpowiednią głębokością rowków bieżnika. Może mieć ono różną formę, ale najczęściej są to różnej wielkości wypustki.
Run Flat - rozwiązanie stosowane w niektórych modelach, pozwalające na jazdę po przebiciu opony nawet do 80 km z prędkością do 80 km/h. W zależności od marki, oznaczenie to ma różne formy, np. RunFlat, RFT, ZP, PAX czy EMT.
Warto również wspomnieć o ekspertach z Autobaza, którzy stworzyli poradnik, w którym dokładnie pokazują, jak oznaczenia na oponach mogą wskazywać na ich zużycie. Dzięki temu poradnikowi możemy dowiedzieć się, jak prawidłowo interpretować wskaźniki zużycia oraz jak dbać o opony, aby wydłużyć ich żywotność.
Oznaczenia opon sezonowych
Modele projektowane na sezon letni oraz zimowy różnią się od siebie przede wszystkim właściwościami jezdnymi oraz zakresem temperatury, w jakiej pracują najlepiej. Odróżniają je także symbole umieszczane na ścianie bocznej.
W przypadku ogumienia letniego, oprócz rozmiaru oraz daty produkcji, zazwyczaj znajduje się na nich niewiele więcej dodatkowych symboli. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku opon zimowych. Najbardziej charakterystycznym jest znak M+S (mud and snow) z płatkiem śniegu. Mówi on o tym, że dany model dobrze poradzi sobie zarówno na śniegu, jak i w błocie. Aby zapoznać się z pełną specyfiką opon samochodowych, zachęcamy do zapoznania się z artykułem przygotowanym przez zespół ekspertów Motoklub.
Opony wielosezonowe cieszą się wśród kierowców coraz większą popularnością. Coraz łagodniejsze zimy oraz wizja braku utknięcia w kolejce u wulkanizatora to główne powody, dla których są one obecnie bardzo często wybierane. Jak jednak rozpoznać modele całoroczne? Najbardziej oczywistym oznakowaniem ogumienia całorocznego jest umieszczony napis AllWeather/4Season. Taka sygnatura umieszczona na ścianie bocznej bezspornie świadczy o tym, że dana opona może być użytkowana o każdej porze roku.
Podobnie jak w przypadku wersji zimowych, modele przeznaczone do użytku przez cały rok zazwyczaj wyposażone są w symbol M+S. Jest to jednak subiektywna opinia producenta mówiąca o tym, że dany model dobrze poradzi sobie podczas jazdy na śniegu, a model posiadający wyłącznie takie oznaczenie nie może być traktowany jako ogumienie zimowe.
Dla modelu całorocznego niezwykle istotny jest symbol 3PMSF. Świadczy on bowiem o tym, że opony przeszły szereg testów jakościowych i będą odpowiednie do użytkowania w sezonie zimowym. W krajach, w których prawo nakazuje jazdę na oponach sezonowych, modele z takim symbolem są traktowane jako pełnoprawne wersje zimowe.