Wiadomości
- 11 września 2024
- wyświetleń: 10857
Ruszyła największa inwestycja kolejowa w historii województwa. Utrudnienia potrwają kilka lat
PKP PLK rozpoczęły największą kolejową inwestycję w historii województwa śląskiego. Spółka zapowiada, że jej efektem będą bezpieczne podróże, nowe przystanki oraz większe możliwości w ruchu pociągów. Od września rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach. Przebudowa katowickiego węzła kolejowego oznacza duże utrudnienia również dla podróżujących z Bielska-Białej, Czechowic-Dziedzic, Pszczyny czy też Tychów.
Od 2 września PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zamontowane zostaną rozjazdy, a tory i sieć trakcyjna zostaną przystosowane do potrzeb inwestycji - umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów.
Od 9 września rozpocznie się przebudowa wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo wybudowany zostanie drugi obiekt. W pierwszej kolejności planowane jest zamknięcie jezdni w kierunku Katowic. Ruch samochodów będzie prowadzony wahadłowo.
W kolejnych tygodniach roboty będą wykonywane na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej (16 września), Mikołowskiej (23 września) i Kłodnickiej (30 września). Obiekty przy ul. Załęskiej i Przodowników będą realizowane od listopada.
W związku z szerokim zakresem prac, konieczne będą całkowite lub częściowe zamknięcia wiaduktów dla ruchu drogowego i pieszego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych. Terminy zamknięć zostały ustalone. Obecnie ustalane są z Miastem Katowice szczegóły organizacji ruchu drogowego i zmian w komunikacji miejskiej, które zostaną przekazane z wyprzedzeniem.
Zmiany czekają także pasażerów kolei. Od korekty rozkłady jazdy, która wejdzie w życie 1 września, ruch pociągów przez stację Katowice będzie utrzymany. Część składów zacznie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach, np. Koleje Śląskie do Oświęcimia pojadą z Mysłowic, a Przewozy Regionalne w kierunku Kozłowa, Sędziszowa i Kielc z Sosnowca.
9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co wiąże się z równoczesnym zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ul. 73 Pułku Piechoty oraz Jankego. PKP PLK prosi kierowców o zachowanie ostrożności przy przekraczaniu torów i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.
- Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Wszystkie zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników. Prosimy podróżnych, by przed podróżą sprawdzali rozkład jazdy pociągów - apeluje PKP PLK.
Lepsze podróże i większy dostęp do kolei
Inwestycja na odcinku Będzin - Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic PKP PLK dobuduje dwa tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim - zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.
- Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. Wybudujemy pięć nowych przystanków: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów) - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
- Na wszystkich przebudujemy infrastrukturę, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontujemy ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska - wylicza Głowacka.
Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Inwestycja realizowana jest też m.in. w Sosnowcu i Pszczynie
Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Zaawansowane prace są prowadzone na odcinku linii kolejowej Będzin - Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy - Goczałkowice. Roboty są też prowadzone między Zabrzegiem a Zebrzydowicami.
Od 1 września do 9 listopada obowiązuje jesienna korekta rozkładu jazdy Kolei Śląskich. O utrudnieniach w kursowaniu pociągów, w tym związanych z przebudową katowickiego węzła kolejowego, nasz portal informuje TUTAJ.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.