Wiadomości

  • 1 grudnia 2003
  • wyświetleń: 1856

Grudzień w kinie Świt

Ciekawie zapowiada się grudzień w kinie Świt. Poniżej opisy niektórych filmów.

http://www.czecho.pl/menu_boczne/kino.php class=dodaj>Zobacz repertuar

NACIĄGACZE (MATCHSTICK MEN)
USA 2003, dolby digital, 116 min.

Reżyseria: Ridley Scott. Scenariusz (na podstawie niepublikowanej powieści Erica Garcii):
Ted Griffin i Nicholas Griffin. Muzyka: Hans Zimmer.Wykonawcy: Nicholas Cage, Alison Lohman, Sam Rockwell.

Oto Roy (Nicolas Cage) i Frank (Sam Rockwell), para zawodowych oszustów. Artystów w swoim fachu. Naciągaczy. Sam wybierz, jak będziesz ich nazywał.
A na czym dokładnie oszukują, naciągają, eee… nieważne. Prywatne życie Roy’a nie jest już jednak takie udane. Roy to ogarnięty manią prześladowczą, cierpiący na agorafobię nałogowy palacz, nie posiadający żadnej bliskiej osoby.
Z trudem utrzymuje się przy zdrowych zmysłach. Kiedy dolegliwości zaczynają przeszkadzać jego kryminalnej działalności, zmuszony jest poszukać pomocy u psychoanalityka (Bruce Altman).
Roy szuka jedynie sposobu na szybką poprawę swojego zdrowia, chce brać jakieś pigułki, jednak terapia okazuje się czymś znacznie poważniejszym. Okazuje się, że Roy ma nastoletnią córkę – dziecko, którego istnienie podejrzewał, lecz nigdy nie miał odwagi potwierdzić swoich przypuszczeń. Co więcej, czternastoletnia Angela (Alison Lohman) chce poznać swojego nigdy nie widzianego ojca.
Początkowo Angela zakłóca starannie wypracowany porządek dnia swojego neurotycznego tatusia. Jednak wkrótce w Roy’u odzywają się uczucia rodzicielskie. W tym samym czasie jego czternastoletnia córka zaczyna przejawiać objawy fascynacji fachem swego ojca. Nadopiekuńczy oszust, przekonany przez Angelę, zaczyna uczyć ją tajemnic zawodu. Sam nie wie, czy cieszyć się, czy płakać gdy - ku jego zdumieniu lecz i dumie - Angela okazuje się niezwykle utalentowaną naciągaczką.
Angela, która cieszy się z nowych umiejętności jak dziecko z od dawna pożądanej zabawki, chce przystąpić do spółki. A to może zagrozić spokojowi Roy’a – nie mówiąc już o zrujnowaniu jego dotychczasowego sposobu na życie.

ZRÓBMY SOBIE WNUKA
Polska 2003, dolby digital, 85 min.

Reżyseria: Piotr Wereśniak. Scenariusz na podstawie sztuki „Dwie morgi utrapienia”: Marea Rębacz. Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak. Muzyka: Romuald Lipko, Sebastian Krajewski, Grzegorz Daroń. Wykonawcy: Andrzej Grabowski, Paweł Deląg Małgorzata Kożuchowska, Joanna Żółkowska, Zbigniew Zamachowski

Gdzieś w Polsce, w centrum wielkiego miasta, gdzie ceny metra kwadratowego ziemi porównywalne są do tych z wielkich, światowych metropolii, w których wykorzystuje się każdy metr pod gęstą zabudowę nowoczesnych wieżowców, centrów handlowych, salonów samochodowych, stacji benzynowych, Marian Kosela (Andrzej Grabowski)… uprawia pomidory.
Można by spytać o ich cenę, tym bardziej, że chętnych do zakupu pomidorowego gospodarstwa nie brakuje. Ale, nie to jest ważne. Tak naprawdę Mariana Koselę martwi, co innego - los dwójki dorosłych dzieci - Zosi i Janka. Inteligentne, urodziwe ale niestety ustatkować się nie chcą.
Na szczęście ojcowska intuicja podpowiada mu pomysł. Jaki? Dowiemy się z filmu…

RZEKA TAJEMNIC (MYSTIC RIVER)
USA 2003, dolby digital, 137 min.

Reżyseria: Clint Eastwood. Scenariusz (na podstawie bestesellerowej powieści Dennisa Lehane’a pod tym samym tytułem): Brian Helgoland. Zdjęcia: Tom Stern. Muzyka: Clint Eastwood, Lennnie Niehaus. Wykonawcy: Tim Robbins, Sean Penn, Keavin Beacon, Laurence Fishburne.

Kiedy byli jeszcze dziećmi, dorastającymi wspólnie w ubogiej dzielnicy Bostonu, Jimmy Markum (Sean Penn), Dave Boyle (Tim Robbins) i Sean Devine (Kevin Bacon) spędzali całe dnie na ulicy, grając w palanta, dokładnie tak samo, jak większość chłopców z ich sąsiedztwa, z okolic East Buckingham. W ich okolicy niewiele się działo. Do czasu, kiedy Dave siłą zostaje zmuszony do przejażdżki, która na zawsze zmieni życia całej trójki.
Dwadzieścia pięć lat później trzech mężczyzn po raz kolejny zmuszeni są liczyć na siebie – łączy ich zamordowanie dziewiętnastoletniej córki Jimmy’ego. Sean, który jest policjantem, dostaje tę sprawę do wyjaśnienia. Wraz ze swym partnerem (Laurence Fishburne) mają rozwikłać to pozornie bezsensowne zabójstwo. Muszą też zrobić to wcześniej niż dokona tego Jimmy, opętany szaleńczą żądzą odnalezienia mordercy córki i wywarcia zemsty.
Powiązany ze zbrodnią poprzez serię zbiegów okoliczności Dave zmuszony jest stawić czoła upiorom własnej przeszłości. Upiorom, które mogą zniszczyć jego małżeństwo i położyć kres jakiejkolwiek nadziei. Kiedy śledztwo coraz bardziej koncentruje się na postaciach trzech przyjaciół, poznajemy historię mówiącą o przyjaźni, rodzinie i niewinności. Niewinności straconej o wiele za wcześnie.

OKRUCIEŃSTWO NIE DO PRZYJĘCIA (INTOLERABLE CRUELTY)
USA 2003, dolby digital, 100 min.

Reżyser: Joel Coen. Scenariusz: Joel Coen, Ethan Coen, Robert Ramsey, Matthew Stone. Zdjęcia: Roger Deakins. Muzyka: Carter Burwell. Wykonawcy: George Clooney, Catherine Zeta-Jones, Cedric the Entertainer, Paul Adelstein

Okrucieństwo nie do przyjęcia to komedia romantyczna o mężczyźnie, który wygrywa sprawy w sądzie oraz o kobiecie, która używa swoich wdzięków żeby wygrywać.
W prezentowanym filmie Clooney wcielił się w postać Milesa Massey’a, znanego adwokata z Los Angeles, specjalizującego się w sprawach rozwodowych. Massey ma wszystko, a czasami nawet więcej niż wszystko - imponującą klientelę, niespotykanie wysoki procent wygranych przez siebie spraw, szacunek środowiska prawniczego. A jednak wszystko to nie daje mu prawdziwej życiowej satysfakcji - przesycony sukcesami, z nudy właściwie zaczyna poszukiwać dla siebie nowych wyzwań.
Wszystko zmienia się w momencie, kiedy Miles spotyka na swojej drodze kobietę idealnie dla niego stworzoną w osobie siejącej spustoszenie Marylin Rexroth (Catherine Zeta-Jones). Marylin ma wkrótce stać się byłą żoną Rexa Rexrotha, bogatego inwestora na rynku nieruchomości i nieuleczalnego kobieciarza. Przy pomocy prywatnego detektywa Gusa Petcha Marylin udaje się w końcu nakryć męża in flagranti. Teraz z niecierpliwością oczekuje niezależności finansowej, którą ma jej zapewnić sprawnie poprowadzony rozwód. Plany jej krzyżuje jednak jak zwykle błyszczący na sali sądowej i skuteczny Miles, co w efekcie pozostawia Marylin bez grosza po byłym mężu.
Nie chcąc dać za wygraną Marylin planuje wkrótce wyrównać rachunki, a częścią jej planu jest kolejne małżeństwo, tym razem z potentatem naftowym Howardem Doylem (Billy Bob Thornton). Miles i nieświadomie coraz bardziej brnie ku bezpośredniej konfrontacji z Marylin. Następuje eskalacja podstępnych taktyk, oszustw i nieodpartego zauroczenia, w miarę jak Marylin i Miles krzyżują w szpady w jeszcze jednej odsłonie odwiecznej walki płci.

PORNOGRAFIA
Polska 2003, dolby digital,

Reżyseria: Jan Jakub Kolski. Scenariusz: Jan Jakub Kolski, Gérard Brach, Luc Bondy. Zdjęcia: Krzysztof Ptak. Muzyka: Zygmunt Konieczny. Wykonawcy: Krzysztof Majchrzak, Adam Ferency, Krzysztof Globisz, Grażyna Błęcka-Kolska, Grzegorz Damięcki

Okupowana Polska, 1943 rok. Dwóch mężczyzn w średnim wieku: Fryderyk i Witold (pisarz - pełniący w filmie funkcję narratora), wybiera się do Powórnej, majątku Hipolita, znajomego Witolda. Po drodze, w lesie, ich auto zatrzymuje oddział partyzantów. Przy tej okazji poznajemy SIEMIANA, partyzanckiego watażkę, słynącego z odwagi i brawury. Wieczorem wszyscy zasiadają do kolacji.
Następnego dnia poznajemy 16-letnią Henię, córkę Hipolita, dziewczę piękne i radosne. Do Powórnej przybywa Karol, rówieśnik Heni, syn znajomego Hipolita. Ma pomagać w majątku. Oboje Karol i Henia są piękni i wydają się dla siebie stworzeni, ale nie ma między nimi żadnego przyciągania. Denerwuje to Witolda, który namawia Fryderyka, aby popchnął Henię i Karola ku sobie. Fryderyk przyjmuje „zamówienie” i rozpoczyna tajemniczą grę, w której młodzi są nieświadomymi aktorami. Zadanie jest bardzo trudne, bo Henia zaręczona jest z Wacławem, mężczyzną uchodzącym za wzór cnót i najlepszą partię w okolicy.
Wacław przyjeżdża do Powórnej ze swoją matką, Amelią. Niestety, podczas kolacji, dochodzi do nieszczęśliwego wypadku. Amelia zostaje ugodzona nożem przez myszkującego w kuchni parobka, 16-letniego Skuziaka. Zabójca zostaje schwytany i uwięziony w majątku. Wacław nie potrafi się pogodzić ze śmiercią matki.
Tymczasem Fryderyk kontynuuje wysiłki zbliżenia Heni z Karolem. Organizuje „próbę” sceny miłosnej pomiędzy młodymi, upewniając się uprzednio, że Wacław stanie się potajemnym świadkiem tej inscenizacji. W sercu Wacłąwa zostaje zasiane ziarno niepewności co do uczucia Heni.
Dobrze rozwijający się „spisek miłosny” zostaje zakłócony pojawieniem się w majątku pułkownika Siemiana. Okazuje się, że Siemian przeżywa załamanie nerwowe. W takim stanie stanowi zagrożenie dla organizacji konspiracyjnej, do której należą także Hipolit oraz Karol. Zapada decyzja dowództwa, by Siemiana zlikwidować. Siemiana zabić mają Karol i Henia. Nadchodzi noc egzekucji Siemiana. Karol z Henią zakradają się do jego pokoju...

KILL BILL
USA 2003, dolby digital, 110 min.
Scenariusz i reżyseria: Quentin Tarantino. Zdjęcia: Robert Richardson. Muzyka: RZA i Lars Ulrich. Wykonawcy: Uma Thurman, David Carradine, Daryl Hannah, Michael Madsen, Lucy Liu

Minęło 5 lat, odkąd Quentin Tarantino nakręcił jakiś film. Jego ostatnie dzieło Jackie Brown (1997), nie miało w sobie dzikości i szorstkości debiutanckich Wściekłych psów (1992), nie było tak wywrotowe i drapieżne jak Pulp Fiction (1994), było jednak filmem znacznie dojrzalszym. Okazało się, że Tarantino nie gra na jednej tylko nucie. Latem 2001 roku, Tarantino ukończył swój najnowszy scenariusz – Kill Bill. Film to wielki powrót Tarantino w starym dobrym stylu. Twórca napisał scenariusz specjalnie dla swej dobrej przyjaciółki Umy Thurman. Jeśli Pulp Fiction było ukłonem w stronę francuskiego kina nowej fali i spaghetti westernów, Kill Bill jest ukłonem w stronę kung fu, samurajów i włoskich filmów grozy.
Kill Bill jest historią bezlitosnej płatnej zabójczyni, która w czasie swojego ślubu zostaje postrzelona przez Billa – swojego szefa. Na skutek ran dziewczyna na pięć lat zapada w śpiączkę. Po przebudzeniu postanawia zemścić się na swoich napastnikach. Zaczyna eliminować członków swojego byłego gangu, Billa pozostawiając sobie na "deser".
Miramax Films podjął zaskakującą decyzję wypuszczenia długo oczekiwanego nowego filmu Quentina Tarantino w dwóch częściach. Kill Bill - przygodowy film akcji przesycony scenami wschodnich sztuk walki, zostanie przedstawiony widzom w postaci dwóch filmów. Miramax stwierdził, że tak doskonały 3-godzinny materiał zasługuje na podział na dwa filmy, dzięki czemu widzowie nie zostaną pozbawieni przyjemności obejrzenia całego materiału nakręconego przez Tarantino.

GDZIE JEST NEMO (FINDING NEMO)
USA 2003, dolby digital, 101 min.

Reżyseria: Andrew Stanton, Lee Unkrich. Scenariusz: Andrew Stanton, Bob Peterson, David Reynolds według pomysłu Andrew Stantona. Zdjęcia: Sharon Calahan, Jeremy Lasky. Muzyka: Thomas Newman

Wielka Rafa Koralowa. Tu mieszkają m.in. kolorowe rybki zwane błazenkami. „Gdzie jest Nemo” rozpoczyna się sceną równie wstrząsającą jak śmierć matki małego jelonka Bambi. Drapieżna ryba pożera żonę Marlina i 399 jajeczek ikry, z których lada dzień wykluć się mają młode błazenki. Tylko Marlinowi i jednemu jedynemu jajeczku udaje się przeżyć atak.
Mały Nemo, ocalały synek Marlina, staje się sensem jego życia. Jednak gdy nadopiekuńczy ojciec wysyła synka do szkoły, zdarza się kolejne nieszczęście.
Nemo zostaje wyłowiony z oceanu przez nurka i trafia do akwarium w prywatnym gabinecie dentystycznym w Sydney. Marlin, choć cierpi na lęk przed otwartym oceanem, wyrusza na ratunek. Towarzyszy mu wielka zapominalska Dory.
Para przyjaciół pokonuje w trakcie swej podwodnej odysei wiele niebezpieczeństw. Spotyka m.in. trójkę rekinów, które bezskutecznie próbują stać się wegetarianami. „Ryba to przyjaciel, a nie jedzenie” – to ich mantra.
Wodny świat wypełniają najróżniejsze barwne postaci – wśród nich przywódca ryb z australijskiego akwarium, prawdziwy twardziel zwany Idolem. Nawet bohaterowie epizodów zapadają w pamięć - choćby pelikan Nigel, czy żółw o imieniu Luzak.
W sumie „Gdzie jest Nemo” jest mieszanką gatunków – od komedii, przez dziecięcy film przygodowy, po moralitet o sile przyjaźni, wartościach rodzinnych i dorastaniu do ojcostwa. Proporcje między tymi gatunkami są mniej więcej równe. Tak więc, film budzi zachwyt nie tylko najmłodszych widzów, lecz także ich rodziców i dziadków.

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.