
Szanowni Państwo
W ramach funkcjonującego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad programu działań na istniejącej sieci drogowej poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego zostało wytypowane do planu robót zadanie pn.: "Budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu DK1 z DW933 i drogą gminną w Pszczynie".
Oddział założył, że w miejscu istniejącego skrzyżowania zostanie wybudowany węzeł drogowy typu "karo" z obiektem mostowym w ciągu drogi wojewódzkiej i gminnej, przebiegającym nad drogą krajową. Dla takiego zakresu prac opracowano Program Inwestycji, który został zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w dniu 06.05.2014 r. na wartość 26.289,209 tys. zł.
Powyższa decyzja umożliwiła uzyskanie zgody na rozpoczęcie prac przygotowawczych obejmujących opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.
W trakcie prac projektowych w lipcu 2016 r. zostały opracowane cztery koncepcje budowy węzła. W trzech wariantach droga krajowa przebiegała wiaduktem nad drogą wojewódzką. Na dojazdach do wiaduktu droga przebiegała w nasypie umocnionym murami oporowymi z gruntu zbrojonego. Natomiast skrzyżowanie dróg w dolnym poziomie w zależności od wariantu zostało ukształtowane w postaci ronda turbinowego lub skrzyżowania z sygnalizacją świetlną lub ronda jednopasowego. W czwartym wariancie droga wojewódzka przebiegała wiaduktem na drogą krajową. Na dojazdach do wiaduktu droga wojewódzka przebiega w nasypie umocnionym murami oporowymi z gruntu zbrojonego. Połączenie drogi wojewódzkiej z drogą krajową zaproponowano za pomocą łącznic w formie węzła "półkoniczyna". Ostatecznie po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej został wybrany wariant, w którym droga krajowa przebiega wiaduktem nad drogą wojewódzką. Natomiast skrzyżowanie dróg w dolnym poziomie zostało ukształtowane w postaci ronda jednopasowego.
Na tym etapie prac koncepcyjnych został ustalony faktyczny zakres robót, który w sposób znaczący odbiegał od założeń projektowych przyjętych w Programie Inwestycji.
Przyjęty wariant rozwiązania został wskazany do opracowania docelowej dokumentacji projektowej (PB i PW). W grudniu 2018 r. biuro projektowe przekazało tut. Oddziałowi dokumentację projektową objętą umową, w której szacunkowy łączny koszt inwestycji został wyliczony na kwotę 81.671,8 tys. zł.
Takie zwiększenie kosztów inwestycji znacząco przewyższa zaplanowane środki uniemożliwia dalszą realizację zadania przez GDDKIA. Jednocześnie informuję, ze zadane to wprowadzone zostało do planu w momencie, w którym nie można było określić terminu budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. Obecnie wiemy, ze planowane zakończenie tej budowy to 2023 rok. Spowoduje to, że obecna droga krajowa nr 1 na przebiegu przez m. Pszczyna utraci znaczenie tranzytowe, stanie się drogą przenoszącą ruch lokalny oraz regionalny i zostanie przekazana w zarząd władzom samorządowym. Projektowane rozwiązania przedmiotowego węzła ułatwiające tranzyt staną się nieadekwatne do lokalnego i regionalnego charakteru ruchu. Obecnie funkcjonujący przekrój 2x2 ze skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną zapewni warunki odpowiednie dla ruchu regionalnego.
Mając na uwadze potrzebę i ważność wykonania tej inwestycji dla województwa i miasta Pszczyna, zwracam się z propozycją partycypacji w kosztach realizacji tego zadania. Proponujemy udział GDDKiA we wspólnej inwestycji poprzez dotychczasowe zaangażowanie środków finansowych w przygotowanie zadania w zakresie przekazania drugiej stronie wykonanej i odebranej dokumentacji tj. projektu Budowlanego i Wykonawczego oraz wypłatę odszkodowań z tytułu nieruchomości do wysokości uzgodnionej w Programie inwestycji. Po stronie jednostek samorządu terytorialnego byłoby ogłoszenie przetargu na roboty budowlane oraz pozostały wkład finansowy. Tak opisany mechanizm podziału zadań i obowiązków każdej ze stron wiązałby się z zawarciem stosownego porozumienia GDDKiA z gminą Pszczyna, a w dalszej kolejności zawarciem stosownego Aneksu do Programu Inwestycji. Dopiero wtedy, po spełnieniu powyższych czynności, możliwe byłoby złożenie wniosku o ZRID.
W związku z powyższym proszę Pana Marszałka i Pana Burmistrza o odniesienie się do przedstawionych propozycji i zajęcie stanowiska.
Z poważaniem
p.o. Dyrektora Oddziału
mgr inż. Marek Niełacny