REKLAMA WYBORCZA

Wiadomości

  • 9 listopada 2021
  • wyświetleń: 733

Kurier InPost na czele

Materiał partnera:

Raporty Gemius od lat oferują nam wiedzę o tym jak rozwija się rynek e-commerce w Polsce. Dowiadujemy się z nich jak dobrze polscy internauci znają rynek e-handlowy, jak korzystają z usług sklepów internetowych, jakie metody przesyłki i zwrotu towarów wybierają najczęściej, jak płacą za zakupy w sieci, jakie produkty kupują najchętniej i w jaki sposób dokonują zakupów. Najnowszy raport za 2021 rok wskazuje między innymi na niezaprzeczalną już dominację InPostu na rynku dostaw z e-commerce.

Silesia


Zamów kuriera do Paczkomatu® - preferowane usługi dostawy i zwrotu paczek z e-commerce



Kurierzy tradycyjnie byli głównym sposobem wysyłki towarów zamawianych w sklepach internetowych. Jednak od paru lat odbiór paczki z Paczkomatu zaczął doganiać, a następnie wyprzedzać usługi kuriera dla e-commerce. W poprzednim raporcie Gemius przesyłka do automatu paczkowego była już częściej wybierana niż kuriera, ale klienci wciąż wskazywali na kuriera jako sposób nadania przesyłek, który najbardziej motywował ich do robienia zakupów w sieci. W tym roku dominacja Paczkomatów® jest już kompletna. Na pytanie o formę przesyłki zamówień z e-commerce, która najbardziej zachęca ich do robienia zakupów przez internet, 81% ankietowanych wskazało na wysyłkę do automatu paczkowego, 68% na przesyłki kurierskie dostarczane na adres domowy lub służbowy, a 39% na usługi listonosza (czyli dostawę pocztą do domu); 35% respondentów wskazało na dostawę do punktu partnerskiego, natomiast inne opcje przesyłki cieszyły się dużo mniejszą popularnością. Rozkład odpowiedzi wyglądał bardzo podobnie w przypadku faktycznie najczęściej wykorzystywanych metod przesyłki. Nadanie przesyłki do automatu paczkowego wybrało 77% ankietowanych internautów kupujących w sieci, a przesyłki kurierskie dokładnie połowa z nich. Z usług listonosza korzystało najczęściej tylko 24% respondentów, a przesyłkę do punktu partnerskiego wybierało najczęściej 21% z nich. Zarówno z automatów paczkowych jak i z usług kuriera nieco częściej korzystały kobiety, a z dostawy do punktu partnerskiego mężczyźni. Nie są to jednak wielkie różnice. Młodzież (15-24 lat) jest najliczniejszą grupą wiekową w wynikach dla wszystkich form dostawy, co trochę utrudnia wyciąganie sensownych wniosków. Generalnie ilość udzielanych odpowiedzi spada wraz z wiekiem respondentów, wyróżnia się tylko fakt, że osoby starsze (50+ lat) stanowią znacznie większą grupę respondentów wśród wybierających przesyłki kurierskie i paczkę pocztową (tzn. usługi listonosza). Nie jest to wielkim zaskoczeniem: osoby starsze częściej mają problemy z poruszaniem się i ogólnie mniejsze zaufanie do nowych technologii.

Kurierzy InPost na topie



W zasadzie nie jest zaskoczeniem, że usługa dostawy przesyłki do Paczkomatu® wyprzedziła kuriera w tegorocznych wynikach. Popularność Paczkomatów® wśród klientów e-commerce rośnie stabilnie od paru lat i było do przewidzenia, że prędzej czy później przesyłki kurierskie ustąpią im miejsca jako najpopularniejsza paczka z e-commerce. InPost ma jednak również inne powody do dumy. W tegorocznym raporcie Gemius operator ten był najczęściej wskazywany przez klientów e-commerce jako firma kurierska, z której usług korzystają najczęściej korzystają przy doręczeniu przesyłki ze sklepu internetowego, wyprzedzając najsilniejszego konkurenta o pięć punktów procentowych. Kurierzy operatora mają więc powody do dumy.

Paczka ze zwrotem towarów



InPost ma też powody do zadowolenia jeśli chodzi o przesyłkę ze zwrotem zamówienia ze sklepu internetowego, ponieważ preferowaną formą zwrotu towarów z e-commerce jest możliwość darmowego odesłania produktu przez Paczkomat®. Na nadanie paczki w maszynie InPostu wskazało aż 64% ankietowanych internautów kupujących w e-commerce, podczas gdy na powierzenie przesyłki zwrotnej kurierowi w systemie door-to-door oraz możliwość zwrotu towarów w sklepie stacjonarnym wskazało tylko ok. 43% respondentów, a na przesyłkę pocztową ze zwrotem tylko 35% z nich. Można przypuszczać, że wynika to z wygody rozwiązania jakim jest zwrot przez Paczkomat®. W udostępnianej przez InPost usłudze Szybkie Zwroty klient musi tylko wybrać sklep z listy na stronie internetowej i wypełnić krótki formularz aby dostać kod zwrotu, który trzeba wypisać na paczce i wprowadzić na ekranie Paczkomatu®. Jest to bardzo nieskomplikowane, a do tego Paczkomaty® są wszechobecne (jest ich już ponad piętnaście tysięcy) i dostępne dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, więc nie ma problemu z dostarczeniem paczki do jednego z nich.

Jak zapłacić za przesyłkę i inne pytania



W kontekście dostaw z e-commerce warto też wspomnieć o metodach płatności. W końcu zanim paczka dotrze do klienta, należałoby za nią zapłacić. Albo i niekoniecznie "zanim", bo 41% respondentów w badaniu Gemius wybiera od czasu do czasu pobranie. Opłatę za paczkę może pobrać kurier, można ją także uiścić w Paczkomacie® i przy odbiorze w sklepie stacjonarnym. Kurier i sklep mogą przyjąć opłatę w gotówce, a zazwyczaj także kartą, natomiast w Paczkomacie® klienci mogą zapłacić BLIKiem i szybkim przelewem w systmie pay-by-link. Niektóre urządzenia są też wyposażone w terminale do kart. Z płatności za pobraniem klienci najchętniej korzystają kiedy dokonują zakupów w nowym sklepie, do którego niekoniecznie mają zaufanie. Jednak zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności za paczkę z e-commerce jest szybki przelew internetowy, na który wskazało 70% ankietowanych. Popularną metodą płatności jest też BLIK, z którego korzysta 48% klientów e-commerce.