Wiadomości

  • 8 czerwca 2022
  • wyświetleń: 945

Zakupy przez internet - jak zmieniły się w dobie pandemii?

Materiał partnera:

W 2021 roku odnotowano większą liczbę kupujących online niż w roku ubiegłym - obecnie stanowią oni 77% wszystkich badanych internautów1. Taki wzrost może być powiązany z pandemią COVID-19 i wynikającą z niej zmianą zachowań Polaków1.

Zakupy przez internet - jak zmieniły się w dobie pandemii?


Jak pandemia wpłynęła na zakupy w internecie?



Wzrost liczy osób robiących zakupy przez internet może wynikać z dwóch czynników - ograniczeń w handlu, które były spowodowane pandemią COVID-19, a także wzrostem intensywności działań marketingowych w e-handlu2. Polacy w zdecydowanej większości uważają zakupy online za wygodne i nieskomplikowane, a do tego bezpieczne3.

W dobie pandemii nie tylko kupujemy częściej1, ale także większa jest nasza świadomość dotycząca marek - zwłaszcza w branży odzieżowej4. Wzrosła także liczba osób zamawiających przez internet obuwie oraz sprzęt RTV/AGD. W wyniku pandemii dużo rzadziej kupowaliśmy natomiast bilety do kin i teatrów, a także ograniczyliśmy korzystanie z portali turystycznych5.

Warto również zwrócić uwagę na czynniki motywujące Polaków do zakupów w internecie. W 2021 roku kupujący online większy nacisk kładli na kwestie wygody oraz bezpieczeństwa, co również może być efektem pandemii i wynikających z niej obostrzeń6.

Coraz częściej kupujemy online!



W wyniku pandemii COVD-19 aż 33% osób deklaruje, że kupuje online częściej. Wzrósł również odsetek osób zamawiających ze sklepów internetowych większe ilości produktów (o 30%)7. Co więcej, dla 13% internautów sklepy online stały się pierwszym wyborem przy poszukiwaniu produktów7.

Zmiana zachowań konsumenckich i przeniesienie części zakupów do internetu jest w opinii kupujących zmianą trwałą. Z jednej strony 57% osób twierdzi, że będzie w przyszłości kupowało online tak często jak w trakcie pandemii, a z drugiej - ponad 40% badanych deklaruje powrót do sklepów stacjonarnych, ale nie w takim stopniu, jak przed pandemią8.

Dlaczego zakupy przez internet to dobre rozwiązanie w dobie pandemii?



Przede wszystkim dlatego, że sklepy online są zawsze dostępne - niezależnie od sytuacji pandemicznej. Jest to najważniejszy powód przeniesienia zakupów do internetu dla 66% kobiet i 57% procent mężczyzn9.

Oprócz tego kupujący online uważają, że tak jest szybciej, taniej i bezpieczniej. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie istotna dla osób starszych - aż 42% osób po 50. roku życia przeniosło zakupy do internetu ze względów bezpieczeństwa9.

Jak usprawnić zakupy i płatności online w dobie pandemii? Pomoże Visa Mobile!



Dla kupujących online, chcących dokonywać płatności za zakupy przez internet szybko i bezpiecznie, wprowadzana jest na rynek usługa od Visa - Visa Mobile. Dzięki niej nie ma konieczności wprowadzania danych karty bezpośrednio w sklepie internetowym, podawania haseł czy przeklikiwania kolejnych okienek10.

Co zrobić, aby skorzystać z tej opcji?



  1. Należy wybrać odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej (warto pamiętać, że niektóre banki mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo innych dodatkowych czynności. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html lub pobrać aplikację Visa Mobile z dedykowanego dla swojego telefonu sklepu z aplikacjami 10.
  2. Dodać kartę Visa w aplikacji, a także podać niezbędne informacje (np. numer telefonu czy adres e-mail) 10.
  3. Dokonać zakupu w sklepie online i poszukać w opcjach płatności funkcji Visa Mobile - następnie wystarczy podać numer telefonu i potwierdzić transakcję w aplikacji na smartfonie10.


Dzięki temu nie tylko nie trzeba każdorazowo wprowadzać 16-cyfrowy numeru karty, hasło czy wypełniać wielu pól formularza, ale również transakcja jest zabezpieczona przez Visa10.

Artykuł powstał przy współpracy z Visa.

Bibliografia:
  1. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10.
  2. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 70.
  3. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 72.
  4. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 20.
  5. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 18.
  6. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 78.
  7. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 93.
  8. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 95.
  9. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 94.
  10. VISA, Visa Mobile - jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 22.03.2022.