Wiadomości

  • 12 grudnia 2022
  • wyświetleń: 638

Jak założyć żłobek i kto może w tym pomóc?

Materiał partnera:

Prowadzenie żłobka to odpowiedzialne zajęcie, która może przynieść wiele satysfakcji i poczucie spełnienia. Wystarczy uświadomić sobie fakt, że to właśnie dzięki żłobkom rodzice mogą pracować i tym samym dbać o własny rozwój oraz finanse całej rodziny. Dlatego osoby, które zastanawiają się nad tym, czy i jak założyć żłobek, powinny niezwłocznie przystąpić do realizacji swoich planów.

Balana


Żłobek - podstawowe informacje



Żłobek to instytucja, która sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od 20 tygodnia życia do 3 lat. Przy czym jeśli dziecko kończy trzeci rok życia w trakcie roku szkolnego, wówczas może uczęszczać do żłobka aż do jego zakończenia. Granica wieku może zostać przesunięta do czterech lat, jeśli istnieją trudności z zapisaniem dziecka do przedszkola - np. ze względu na brak miejsc czy rozwój dziecka. Maksymalny czas przebywania dziecka w żłobku wynosi 10 godzin, przy czym rodzice mogą wnioskować (za dodatkową opłatą) o wydłużenie tego czasu.

Kto może założyć żłobek?



Żłobek może założyć każdy, kto posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Żłobek mogą założyć osoby fizyczne, a także osoby prawne (np. spółki kapitałowe, spółdzielnie, fundacje, stowarzyszenia). Właścicielem żłobka może zostać również jednostka samorządu terytorialnego (np. gmina), instytucja publiczna (np. Narodowy Fundusz Zdrowia) oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Należy zatem się zastanowić, co jest korzystniejsze: zakładanie żłobka w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej czy na przykład w formie spółki, spółdzielni lub fundacji. W rozwianiu wątpliwości - a także w przygotowaniu odpowiednich dokumentów - pomoże kancelaria prawna specjalizująca się w prawie gospodarczym.

Jakie wymagania musi spełniać żłobek?



Pierwszy krokiem przy zakładaniu żłobka jest znalezienie odpowiedniego lokalu - jeśli takowego nie ma, można go zbudować lub dostosować już istniejący budynek. Żłobek musi bowiem spełniać szereg wymogów lokalowych, sanitarnych oraz przeciwpożarowych. W związku z tym każdy, kto zastanawia się nad tym, jak założyć żłobek, powinien uważnie przeczytać akty prawne regulujące działalność takich placówek. Chodzi m.in. o Ustawę z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi do lat 3 oraz o Ustawę z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Gdy lokal będzie już gotowy na przyjęcie dzieci, wówczas należy zwrócić się do Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o wydanie decyzji, która potwierdzi, że lokal spełnia wymogi przeciwpożarowe. Podobny wniosek (wraz z odpowiednią dokumentacją) należy złożyć we właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Decyzja inspektora sanitarnego będzie uzależniona od poprawności złożonych dokumentów, a także od wyniku kontroli sanitarnej przeprowadzonej w lokalu.

Jak założyć żłobek? Pozostałe formalności



Jeśli lokal spełni wymagania techniczne, przyszły właściciel żłobka może zacząć kompletować personel. Dyrektor i opiekunowie muszą spełniać określone wymagania dotyczące wykształcenia oraz doświadczenia w pracy z dziećmi. Ponadto jeśli dzieci będzie więcej niż dwadzieścioro, wówczas trzeba zatrudnić również pielęgniarkę. Na koniec trzeba jeszcze zadbać o wyżywienie dzieci, które będzie zgodne z normami opracowanymi przez Instytut Żywności i Żywienia.

Jak założyć żłobek? Trzeba wiedzieć, że prowadzenie żłobka to działalność regulowana i w związku z tym podlega wpisowi do rejestru. Żeby uzyskać taki wpis, trzeba złożyć wniosek (formularz RKZ-1) do urzędu miasta lub gminy właściwych dla miejsca działalności żłobka oraz dokonać opłaty w wysokości ustalonej przez gminę. Ostatnim etapem po uzyskaniu wpisu do rejestru jest opracowanie statutu oraz regulaminu żłobka - może w tym pomóc kancelaria prawna specjalizująca się w oświacie.

Jak widać, założenie żłobka nie jest łatwym przedsięwzięciem. Trzeba spełnić szereg wymagań, znać obowiązujące akty prawne, skompletować dokumentację, wystosować kilka wniosków. Żeby przyspieszyć cały proces i uniknąć błędów wynikających np. z nieznajomości lub błędnej interpretacji przepisów, warto zdać się na wiedzę oraz doświadczenie prawników specjalizujących się w oświacie. Można ich wyszukać w internecie, wpisując hasło: "prawo oświatowe kancelaria".