Wiadomości

  • 16 grudnia 2022
  • wyświetleń: 813

3 sposoby na to, jak tanio wysłać paletę niestandardową

Materiał partnera:

Wiodący przewoźnicy działający na polskim rynku mają w swojej ofercie zarówno paczki standardowe, jak i niestandardowe, przekraczające wyznaczone limity wymiarów i wagi. Większe towary są transportowane na paletach o standaryzowanych wymiarach, co przyspiesza ich załadunek i rozładunek, a także zapewnia zawartości bezpieczeństwo. Problem z nadaniem przesyłki pojawia się, gdy przekracza ona standardowe wymiary wyznaczone przez kuriera. Jak wysłać paletę niestandardową i nie zbankrutować?

paleta niestandardowa


Czym jest paleta niestandardowa?



Wiele w tej kwestii zależy od definicji i palety niestandardowej. Sposób transportu, a przede wszystkim wymiary palet zostały dawno ustandaryzowane, zwłaszcza w obrębie krajów europejskich, a rozwiązania logistyczne i pojazdy wykorzystywany przez przewoźników są do tego przystosowane.

Najbardziej popularnym rozwiązaniem są obecnie europalety o wymiarach podstawy 1200 x 800 mm. Teoretycznie za palety niestandardowe można by uznać te, których wymiar podstawy jest inny, jednak należy pamiętać, że kurierzy posiadają zazwyczaj w swojej ofercie również półpalety oraz palety przemysłowe.

Potencjalnym wyzwaniem w transporcie bywa także wysokość ładunku. Wielu kurierów dopuszcza przewóz przesyłek paletowych, których wysokość, co ważne - z uwzględnieniem wysokości samej palety, nie przekracza 180 cm. Nie należy tego ograniczenia odbierać jako kaprysu przewoźnika - najczęściej jest ono determinowane wysokością ładowni pojazdu.

W jaki sposób wysłać na paletach niestandardowy towar?



Transport ładunków, które z różnych powodów nie mieszczą się na standardowych europaletach jest możliwy. Istnieją co najmniej trzy sposoby, aby nadać taką przesyłkę i nie przepłacić za usługę.

1. Transport na palecie przemysłowej lub rozbicie towaru na części



Najważniejszym wymaganiem stawianym przez przewoźników dotyczącym pakowania przesyłek paletowych jest wymóg, aby towar nie wystawał poza pionowy obrys palety. Jednak należy pamiętać, że oprócz najbardziej popularnych europalet i półpalet większość kurierów obsługuje również palety przemysłowe o wymiarach podstawy:

  • 120 x 120 cm,
  • 120 x 100 cm.


Jeśli towar nie mieści się na europalecie, warto skorzystać właśnie z palet przemysłowych. Być może usługa będzie nieco droższa od standardowej palety, ale i tak korzystniejsza od transportu organizowanego na własną rękę. Innym rozwiązaniem jest rozbicie towaru na części. Co prawda nie wchodzi to w grę w przypadku na przykład silników samochodowych, ale kiedy ładunek jest opakowaniem zbiorczym mniejszych produktów, efektywny może okazać się jego transport na dwóch paletach przy innym ułożeniu towaru.

Co z wysokością? Limit 180 cm nie obowiązuje u wszystkich przewoźników. Niektóre firmy oferujące transport palet krajowy i międzynarodowy dopuszczają przesyłki o wysokości nawet 210 cm, co daje nadawcy większe pole manewru.

2. Wyspecjalizowany przewoźnik



Druga możliwość to skorzystanie z oferty wyspecjalizowanego przewoźnika. Na rynku dostępni są kurierzy, dla których przesyłki niestandardowe stanowią specjalizację, a wręcz podstawę ich oferty. W ten sposób można uniknąć konieczności dokonywania indywidualnej wyceny, a istnieje pewne prawdopodobieństwo, że przesyłka okaże się standardowa. Dobrym przykładem takiego przewoźnika działającego na terenie Polski i Niemiec jest firma Ambro Express.

3. Pomoc platformy logistycznej



Trzecia opcja, od której tak naprawdę warto zacząć poszukiwania, to wsparcie platformy do zarządzania rozwiązaniami wysyłkowymi. Jedną z nich jest serwis Apaczka:https://www.apaczka.pl/oferta/palety-polpalety/.

Użytkownicy serwisu po wypełnieniu formularza zyskują w jednym miejscu dostęp do ofert wszystkich przewoźników, którzy są w stanie zrealizować usługę. Dotyczy to między innymi przesyłek paletowych, także niestandardowych. Co więcej, korzystanie z serwisu Apaczka wiąże się z atrakcyjnymi rabatami i innymi udogodnieniami dla klientów biznesowych.