Wiadomości

  • 21 czerwca 2023
  • wyświetleń: 337

Jak stworzyć program lojalnościowy dla małej firmy?

Materiał partnera:

Programy lojalnościowe to działania marketingowe, które są stosunkowo proste do wdrożenia i przy odpowiednich założeniach, mogą być również osiągalne kosztowo dla mniejszych firm. Jednak niewielki budżet w małych firmach sprawia, że każdy wydatek musi być dobrze zaplanowany i przemyślany. To samo dotyczy programów lojalnościowych. Wdrożenie takich działań należy zacząć stworzenia dedykowanego planu.

program lojalnościowy dla małej firmy


Sprecyzuj cel programu lojalnościowego



Od niego zależy rodzaj programu lojalnościowego, system przyznawania punktów, sposób nagradzania i metody promocji programu. Cel jest podstawą do opracowania strategii, której założeniem jest doprowadzić do osiągnięcia pożądanych rezultatów. Co może być celem programu lojalnościowego?

  • Wzrost zysków - nagradzaj klientów za każde zakupy
  • Pozyskanie nowych klientów - nagradzaj klientów za polecenia Twojej firmy, a nowych za przystąpienie do programu
  • Wzrost zaangażowania klientów - nagradzaj ich za dodatkowe aktywności, jak rozwiązanie quizu, aktywność w social media czy wypełnienie ankiety
  • Kreowanie pozytywnego wizerunku marki - nagradzaj klientów za opinie i udostępnianie Twoich postów w mediach społecznościowych


Jeden program lojalnościowy może realizować więcej niż jeden cel. W przypadku małych firm może się to jednak okazać trudne. Im więcej celów i tym samym bardziej rozbudowany mechanizm nagradzania uczestników, tym większe koszty programu. Na początku lepiej jest się skoncentrować na jednym głównym celu, którego powodzenie pozwoli Ci na realizację kolejnego.

Ustal budżet do wykorzystania na program lojalnościowy



To newralgiczny obszar małych firm, które zazwyczaj niewiele są skłonne przeznaczyć na działania marketingowe. Poszukują więc rozwiązań, które będą w stanie dostosować do swoich możliwości. Czasy, kiedy programy lojalnościowe były dedykowane tylko dla dużych graczy, mamy już za sobą. Obecnie istnieją ogromne możliwości dopasowania ich do profilu działalności, wielkości firmy, grupy docelowej i budżetu. Nie ma konieczności korzystania z oferty firm informatycznych, które tworzą od podstaw oprogramowania do wdrożenia i obsługi programu lojalnościowego. Taka usługa to wysokie koszty, które związane są też z opłatą za każdy element niezbędny do uruchomienia programu, np. hosting, aplikację mobilną, automatyzację czy integrację z systemami firmowymi.

Znacznie bardziej opłacalny dla małych firm jest wybór gotowego, ale elastycznego rozwiązania, oprogramowania, które już istnieje i można je dostosować do własnej strategii programu lojalnościowego i budżetu firmy, jak np. system lojalnościowy Loyalty Starter. Zastanów się więc, ile jesteś w stanie wydać na start, a także jaki miesięczny koszt obsługi programu nie będzie dla Twojej firmy zbyt dużym obciążeniem. Następnie sprawdź dostępne pakiety. Możesz w późniejszym czasie rozszerzać możliwości swojego programu lojalnościowego o dodatkowe funkcje, kiedy już program zacznie zarabiać na siebie i Twoją firmę.

Zaplanuj nagrody dla uczestników programu lojalnościowego



Program lojalnościowy nie może istnieć bez nagród, które są najważniejszym czynnikiem motywującym uczestników do zaangażowania w zakupy i inne aktywności związane z Twoją firmą. Jakie są najpopularniejsze nagrody w programach lojalnościowych?

  • Nagrody rzeczowe - to przedmioty, które klient otrzymuje do ręki. Mogą być to produkty z Twojego sklepu lub od Twoich partnerów. Wymagają jednak zaplecza magazynowego, co dla małej firmy może być problemem.
  • E-vouchery - wirtualne kody do wykorzystanie w konkretnym sklepie stacjonarnym lub internetowym. Mogą być przekazywane uczestnikom programu od razu po zamówieniu i nie wymagają magazynowania.
  • Rabaty - obniżają kwoty usług lub produktów w Twoim sklepie, dzięki czemu klient płaci mniej.
  • Przywileje - sprawdzają się dobrze w branży usługowej. Pozwalają poczuć się klientowi wyjątkowo, np. dzięki możliwości wcześniejszego zameldowania do hotelu, a także specjalnej karcie dań od szefa kuchni w restauracji.


Wybierz system do obsługi programu lojalnościowego



Powodzenie programu lojalnościowego w znaczącym stopniu zależy od wyboru systemu informatycznego. To on odpowiada za jego wdrożenie, obsługę i analizę bieżących danych oraz zrealizowanych celów. Prowadząc mały biznes, wiele obowiązków wykonujesz sam lub masz niewielki zespół, więc dodatkowa duża liczba obowiązków byłaby też znacznym obciążeniem dla zasobów ludzkich. Przyda Ci się więc system lojalnościowy, pozwalający na automatyzację wielu zadań związanych z obsługą programu, jak naliczanie punktów, przyznawanie nagród czy wysyłanie spersonalizowanych komunikatów. Takie możliwości oferuje system Loyalty Starter.

Zaawansowana technologia sprzyja dzisiaj małym firmom. Automatyzacja procesów, cyfrowe nagrody, integracje i gotowe rozwiązania z możliwością dostosowania do potrzeb i budżetu sprawiają, że każdy przedsiębiorca może uruchomić skuteczny program lojalnościowy. Ważne jest, aby zaplanować go w oparciu o własne możliwości, grupę docelową i wyznaczony cel oraz pozostawić sobie otwartą drogę do zmian i modyfikacji w przyszłości.