Wiadomości

  • 10 października 2023
  • 11 października 2023
  • wyświetleń: 1619

Kolej na właściwych torach. Ze wsparciem rządu inwestycje nabierają tempa

Artykuł sponsorowany:

W Polsce kolej przeżywa renesans, a to dzięki dobrej współpracy rządu z samorządami i wsparciu ze środków krajowych i europejskich ważnych inwestycji. - Zwiększamy dostęp do kolei, przywracamy nieczynne połączenia, a to sprzyja nie tylko samym podróżnym, ale też rozwojowi gospodarczemu regionów i naszemu bezpieczeństwu - mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Puda


Dzięki wsparciu z budżetu państwa oraz Funduszy Europejskich wielkich i mniejszych inwestycji infrastrukturalnych, polska kolej osiąga coraz wyższy poziom rozwoju. Jest to zauważalne także w naszej części województwa śląskiego. Pozytywnym zmianom służy dobra współpraca władz centralnych z samorządami, jak na przykład w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie gruntownej modernizacji poddawany jest zabytkowy dworzec kolejowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą.

- Rozwój kolei to nie tylko poprawa komfortu podróży, ale też zwiększenie bezpieczeństwa w regionie. Inwestycje kolejowe w ostatnich latach nabierają rozpędu. Dzięki rządowemu programowi Kolej Plus, Programowi Inwestycji Dworcowych, a także innym funduszom krajowym i europejskim oraz ogromnej woli działania, na kolei notujemy postęp wręcz cywilizacyjny - mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

W Czechowicach-Dziedzicach przebudowa węzła kolejowego trwa od 2019 roku. W ramach projektu wymieniane są tory i trakcja kolejowa, powstają mosty i wiadukty kolejowe, przebudowywane są stacje w Zabrzegu oraz Goczałkowicach-Zdroju. Celem inwestycji jest usprawnienie ruchu kolejowego. Na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskidy pociągi będą mogły pojechać- z prędkością nawet 160 km na godzinę. To w sposób znaczący skróci czas podróży, umożliwi także korzystanie z kolei m.in. młodzieży dojeżdżającej do szkół średnich.

Godna wizytówka miasta



Trwa przebudowa niemal 200-letniego dworca kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. To projekt realizowany w ramach rządowego programu modernizacji blisko 200 dworców w całej Polsce. Elewacja zabytkowego obiektu odzyskuje historyczny wygląd. Powstaje też klimatyzowana strefa obsługi pasażerów łącząca historyzujący wystrój z nowoczesną technologią.

- Dworzec w Czechowicach-Dziedzicach to jeden z największych dworców w Polsce, w którym połączone zostaną funkcje urzędowe, kolejowe, społeczne i kulturalne. Dzięki współpracy z samorządem w budynku powstanie muzeum miejskie oraz Ośrodek Pomocy Społecznej - wskazuje minister Grzegorz Puda.
Przyjazny dla środowiska budynek będzie pozyskiwał energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych, będzie wyposażony też w system zbierania wody deszczowej. Rowerzyści będą mogli przechowywać swoje jednoślady pod specjalną wiatą, a kierowcy skorzystać z miejsc postojowych, przygotowanych również dla pojazdów elektrycznych. Obiekt zostanie również w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Otwarcie dworca jest planowane już wiosną 2024 roku.

Przejścia podziemne już otwarte



Jednym z istotnych elementów zakrojonych na szeroką skalę inwestycji są przejścia pod torami, które zwiększają bezpieczeństwo podróżnych. Od września w Czechowicach-Dziedzicach dostępne jest odnowione przejście podziemne pod torami pomiędzy ulicą Kolejową i Hutniczą. Poprzednie przejście zlokalizowane w tym miejscu nie tylko było zaniedbane, ale też regularnie podtapiane przy ulewnych deszczach.

Nowe przejście jest przede wszystkim bezpieczne - dobrze oświetlone, wyposażone w monitoring. Jest także w pełni dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Ściany tunelu zostały pokryte muralami nawiązującymi do historii miejsca.

- Poprawa komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców miasta i podróżnych, a także wzmacnianie lokalnej tożsamości poprzez wprowadzenie sztuki, która odnosi się do tradycji miejsca to najważniejsze zalety nowego przejścia podziemnego w Czechowicach-Dziedzicach - mówi minister Grzegorz Puda. W trakcie uroczystości otwarcia przejścia minister zwracał też uwagę na konieczność zagospodarowania okolicy dworca. - Rozmawiamy z władzami samorządowymi o terenach wokół dworca i możliwości włączenia ich w proces rewitalizacji - zapewniał minister Puda.

Realizowany projekt jest istotną częścią europejskiej sieci transportowej. Dlatego część z wartej 1,4 mld złotych inwestycji została dofinansowana przez Unię Europejską z instrumentu CEF "Łącząc Europę". W sumie Polska pozyskała najwięcej pieniędzy z tego instrumentu spośród wszystkich krajów UE. Część z nich zostanie zainwestowana właśnie w infrastrukturę kolejową.

W południowej części województwa śląskiego realizowane są również inne inwestycje kolejowe finansowane ze środków krajowych. Przyjrzyjmy się im.

Nowe-stare połączenie



W ramach modelowej współpracy administracji centralnej z samorządem Bielska-Białej zostanie przywrócony ruch pociągów z Bielska-Białej do Skoczowa. Dzięki odbudowie zamkniętej od przeszło dziesięciu lat linii kolejowej pasażerowie ponownie będą mogli podróżować na trasie: Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała - Wadowice - Kraków. To bardzo ważny projekt, który pozwoli połączyć rejon Śląska Cieszyńskiego ze stolicą Małopolski.

- Przywracając nieczynny od przeszło dziesięciu lat 22-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 190 przywracamy dostęp do kolei mieszkańcom miejscowości, które przez lata były wykluczone komunikacyjnie - podkreśla minister Puda.

Dodatkowo w ramach projektu mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego zyskają dostęp do aż 11 nowych lub przebudowanych stacji i przystanków kolejowych. Budowa planowana jest w Bielsku-Białej (6 obiektów), Jaworzu, Jasienicy, Grodźcu Śląskim, Pogórzu i Skoczowie. Do dyspozycji pasażerów będą wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnością, starszych czy opiekunów podróżujących z małymi dziećmi.

Kolej Plus - ważne rządowe wsparcie



Program Kolej Plus to program rządowy, którego celem jest ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie dostępu do kolei, czyli najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego. Dzięki ambitnym inwestycjom znacznie poprawią się warunki osób dojeżdżających do pracy, szkół czy uczelni. Wpłynie to również na gospodarkę, poprzez wzrost turystycznej atrakcyjności miejsc, które zyskają nowe połączenia.

Wartość programu to 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.