Wiadomości
- 19 grudnia 2023
- wyświetleń: 665
Czym powinna wyróżniać się dobra drukarnia wielkoformatowa?
Materiał partnera:
Różnego rodzaju wydruki wielkoformatowe to wciąż jedna ze skutecznych form reklamy, na którą stawiają nie tylko przedsiębiorcy działający lokalnie, ale również znane marki prowadzące kampanie swoich produktów na szeroką skalę. Estetyczna forma graficzna skutecznie przyciąga wzrok klientów i tym samym zapewnia rozpoznawalność na tle konkurencji, a także zwiększoną sprzedaż. Wykonanie banerów, plakatów czy billboardów warto więc zlecić firmie, która potrafi stworzyć atrakcyjne i jakościowe materiały reklamowe. Sprawdź, czym powinna wyróżniać się profesjonalna drukarnia wielkoformatowa i na co zwracać uwagę w trakcie jej wyboru.
Druk wielkoformatowy — krótko o rodzajach i technologiach
Chyba nikomu nie trzeba zbytnio tłumaczyć, czym jest druk wielkoformatowy. Jak sama nazwa wskazuje, polega on na wykonywaniu wydruków o naprawdę sporej powierzchni, kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy przewyższającej standardowe rozmiary kartek A4. Najpopularniejsze warianty wydruków wielkoformatowych to przede wszystkim: plakaty, billboardy, banery, naklejki na pojazdy, roll-upy, fototapety czy tablice reklamowe.
Druk w dużych formatach wymaga wykorzystania specjalnie zaprojektowanych w tym celu drukarek lub ploterów, umożliwiających nanoszenie grafik na szerokiej gamie podłoży, od papierów, poprzez tkaniny, tworzywa sztuczne, aż po siatki i folie. Sama metoda wydruku dopasowywana jest bezpośrednio do przeznaczenia materiałów reklamowych. Najczęściej stosowane technologie to druk solwentowy i ekosolwentowy (obie metody opierają się o wykorzystanie atramentów na bazie rozpuszczalników organicznych), a także lateksowy (atramenty żywiczne) i UV (żywica światłoutwardzalna).
Ponadto wyróżnia się także dwa systemy wykonywania wydruków wielkoformatowych:
Druk cyfrowy
Druk cyfrowy to metoda, w której maszyna tworzy wydruk bezpośrednio na materiał, na podstawie danych zawartych w pliku elektronicznym, bez konieczności przygotowania dodatkowych matryc czy płyt drukarskich. Gwarantuje wysoką precyzję i jakość druku. Minusem tego rozwiązania może być natomiast ograniczona paleta barw.
Druk offsetowy
To tradycyjna metoda stosowana w branży drukarskiej, polegająca na uprzednim przygotowaniu specjalnej matrycy. Wydruki odbywają się poprzez przeniesienie obrazu z matrycy na podłoże przy pomocy specjalnego cylindra pokrytego gumą. Wydruk offsetowy jest metodą droższą i bardziej skomplikowaną, niż cyfrowy, jednak gwarantuje doskonałą jakość i perfekcyjne odwzorowanie barw.
Jakie powinny być wydruki wielkoformatowe?
Wielkoformatowy druk znajduje zastosowanie głównie w branży reklamowej, w której liczy się przyciąganie uwagi potencjalnego nabywcy. Stąd też tego typu materiały powinny być przede wszystkim atrakcyjne wizualnie, przejrzyste i czytelne, a także trwałe (jeśli ekspozycja ma być długoterminowa). Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że tandetny, nieczytelny lub wyblakły baner jest raczej antyreklamą dla firmy. Warto więc druk wielkoformatowy powierzyć prawdziwym profesjonalistom w zakresie reklamy zewnętrznej.
6 cech dobrej drukarni wielkoformatowej
Dobra drukarnia wielkoformatowa to gwarancja jakości i udanej reklamy. Jak jednak ją znaleźć? Przede wszystkim nie warto wybierać pochopnie, ani jedynie na podstawie najkorzystniejszych cen. Może to się odbić nie tylko na samym efekcie końcowym, ale także na takich aspektach, jak komfort współpracy czy termin oczekiwania. Dlatego też sprawdź, czy daną drukarnię wyróżniają następujące cechy:
1 - Ekipa specjalistów i zaawansowany park maszynowy
W każdej branży liczą się takie wartości, jak wieloletnie doświadczenie, posiadane know-how i oczywiście profesjonalny sprzęt. Dobrą drukarnię wielkoformatową cechują je wszystkie, a w ich efekcie możemy oczekiwać, że nasze materiały reklamowe będą najwyższej jakości i gotowe do ekspozycji.
Warto dokładnie przejrzeć portfolio danej firmy drukarskiej, np. próbki czy wydruki dla innych klientów. Bardzo wiele na temat drukarni mówi również wyczuwalny profesjonalizm w trakcie kontaktu z klientem, tj. fachowe doradztwo i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb.
2 - Dobry kontakt z klientem i terminowość
Jeśli na Twoje zapytanie ofertowe nie dostajesz odpowiedzi, jest ona lekceważąca lub zdawkowa, to lepiej odpuścić taką współpracę. Takie podejście do klientów świadczy o ignorancji i braku profesjonalizmu. Nawet jeśli ostatecznie produkty będą dobrej jakości, to cały proces współpracy będzie kosztować wiele nerwów.
Co więcej, utrudniony kontakt może wpłynąć na problemy z terminowym wykonaniem zlecenia. W końcu, jeśli ktoś nie ma czasu porozmawiać z klientem, to może go również nie mieć na wykonanie wydruku. Rozsądnie jest więc wybierać tylko te drukarnie, które poważnie traktują każdego klienta, nawet na etapie zapytania.
3 - Dostępność wielu rodzajów i formatów druku
Ten aspekt w dużej mierze łączy się z punktem 1, gdyż szeroka oferta wydruków świadczy o tym, że drukarnia wielkoformatowa posiada rozbudowany park technologiczny, a więc obsada poważnie podchodzi do swoich zadań i stawia na rozwój drukarni. Pokaźna dostępność formatów jest przydatna zwłaszcza wtedy, kiedy planujesz dużą kampanię zakładającą różne rodzaje reklamy.
To naprawdę spore ułatwienie, kiedy w jednym miejscu wydrukujesz zarówno plakaty, jak i banery czy naklejki. Jest to oszczędność czasu, ale i gwarancja spójności materiałów reklamowych.
4 - Możliwość współpracy z grafikiem
Drukowanie to właściwie ostatni etap produkcji reklam. Natomiast nie można zapomnieć o tak ważnym aspekcie, jakim jest projektowanie graficzne. Oczywiście wiele firm zatrudnia własnych grafików, jednak nie wszyscy.
Dobra drukarnia poza samym procesem produkcyjnym oferuje klientom także możliwość kontaktu z grafikiem, który przygotuje projekty właściwie dostosowane do druku wielkoformatowego. Niekiedy grafik musi także wprowadzić korekty do dostarczonych projektów zewnętrznych, tak, aby wydruk miał możliwie najwyższą jakość.
5 - Współpraca zdalna i możliwość wysyłki
Obecnie nie musimy wybierać tylko spośród lokalnych firm. Równie dobrym wyborem okazuje się drukarnia internetowa, z którą można nawiązywać stały kontakt poprzez telefon, maile, wideorozmowy czy nawet czat. Z roku na rok koszty przesyłek stale maleją, co sprawia, że usługi drukarni z drugiego końca Polski mogą być nawet korzystniejsze finansowo, niż skorzystanie z usług okolicznego przedsiębiorstwa.
6 - Mnogość pozytywnych opinii klientów
Nic tak nie świadczy o tym, czy dana drukarnia wielkoformatowa jest dobra, jak duża ilość pozytywnych opinii zadowolonych klientów. W dobie internetu łatwo znaleźć nie tylko wizytówki firmowe i oferty, ale i opinie osób korzystających z usług danej drukarni. Jeśli są one pozytywne, to szansa na nieudaną współpracę z pewnością jest nikła.
Wyróżniki dobrej drukarni wielkoformatowej — Podsumowanie
Reklama zewnętrzna to wciąż skuteczna forma przedstawienia swojego biznesu i tego, co w nim oferujemy. Wydruki wielkoformatowe stanowią jeden z głównych jej postaci. Warto wykonywać je w sprawdzonych drukarniach, zapewniających doskonałą jakość, terminowość, dobry kontakt czy szeroką ofertę formatów. Pamiętajmy, że dobra drukarnia wielkoformatowa to gwarancja udanej reklamy!