Wiadomości
- 22 stycznia 2024
- wyświetleń: 359
Biznesplan - dlaczego jest tak ważny i jak go stworzyć?
Materiał partnera:
Biznesplan to podstawa prowadzenia każdej firmy. Bez ustalonych konkretnych celów i kroków do ich osiągania trudno poradzić sobie z przedsięwzięciem, jakim jest własne przedsiębiorstwo. Dlaczego biznesplan to klucz do sprawnie prosperującej marki i co powinno się w nim znaleźć?
Co to jest biznesplan?
Biznesplan to dokument, w którym znajdują się szczegółowo opisane działania związane z prowadzeniem firmy. Stanowi on narzędzie pomocne w dążeniu do kolejnych celów rozwoju marki, a także zawiera informacje na temat struktury przedsiębiorstwa i wszelkich spraw formalnych z nim związanych. Dane te odnoszą się również do wartości biznesu.
Aby stworzyć własny dokument, warto skorzystać ze wzoru biznesplanu na firmę. Można ich znaleźć sporo w sieci, ale jeśli chce się ubiegać o dotacje z jakiegoś urzędu, to najlepiej poprosić o wzór właśnie w danej jednostce. W ten sposób będzie się miało pewność, że zawarło się w dokumencie wszystkie informacje, jakich wymaga procedura.
Każdy biznesplan powinien zawierać odpowiedzi na pytania takie jak m.in.:
- Co będzie się znajdować w zakresie działań przedsiębiorstwa?
- Jakie wyniki chce osiągać firma i jak będzie do tego dążyć?
- Kto jest dyrektorem działalności i jaka obowiązuje struktura w firmie?
- Jakie działania marketingowe zamierza podjąć przedsiębiorstwo?
Choć odpowiedzi na niektóre z pytań mogą wydawać się proste, to nawet takie podstawy przydają się na późniejszych etapach prowadzenia działalności. Biznesplan to dokument, do którego powinno się wracać po upływie czasu. Ma stanowić szablon postępowania i pomagać w sytuacjach zwątpienia lub niepewności.
Dlaczego powinno się stworzyć biznesplan?
Jeden z powodów do stworzenia biznesplanu to sposobność pozyskania dofinansowań działalności. Takowe są możliwe m.in. dzięki środkom z Unii Europejskiej. Dotacje pozwalają szybciej i łatwiej rozwinąć przedsiębiorstwo np. poprzez zakup niezbędnego sprzętu, który pozwala na wyposażenie biura.
Poza tym dokument zawiera dokładnie określone cele, ku którym ma zmierzać działalność. Plan działania z precyzyjnie określonymi krokami pomaga w motywowaniu do działania, a także ustalaniu priorytetów na poszczególnych etapach rozwoju marki. Gdy wraca się do biznesplanu po czasie, da się sprawdzić, które sukcesy udało się już osiągnąć.
Proces tworzenia dokumentu to bardzo wartościowe doświadczenie dla każdego przedsiębiorcy. Już na etapie przygotowań może on wiele się nauczyć i lepiej poznać środowisko, do którego dołącza. Zapoznaje się z działaniami konkurencji i określa to, jak chce wyglądać ze swoją firmą na tle innych. To także czas na to, by poznać swoje słabe i mocne strony, co znacznie pomaga w planowaniu działań w przyszłości.
Kolejna ważna kwestia to finanse. W biznesplanie znajdują się założenia dotyczące przychodów firmy, a także opisy źródeł finansowania, zarządzania środkami czy sposobu opodatkowania. Jeśli chce się podejmować współprace z innymi jednostkami gospodarczymi lub inwestorami, dokument może stanowić jeden z ich głównych wymogów. Partnerzy biznesowi chcą znać jasno cele czy plan pracy przedsiębiorstwa, z którym mieliby nawiązać relację.
Biznesplan to narzędzie, które przydaje się na każdym etapie prowadzenia firmy - od początków, przez intensywny rozwój, aż po moment spełniania głównych założeń marki. Każdy, kto poważnie podchodzi do swojej działalności, powinien stworzyć solidny, szczegółowy dokument, który z pewnością doceni po czasie.
Elementy obowiązkowe każdego biznesplanu
Na początku każdego biznesplanu powinno się znaleźć streszczenie. To zwykle dość obszerny dokument, dlatego taki element będzie bardzo pomocny w późniejszym wyszukiwaniu konkretnych informacji. Następnie warto umieścić w nim ogólny opis przedsiębiorstwa, czyli jego charakterystykę, w tym m.in. to, czym będzie się zajmować.
Nie może zabraknąć informacji na temat założyciela lub założycieli podmiotu gospodarczego. Po tym należałoby umieścić strukturę firmy, z jaką rozpoczyna się działalność, a także tę, jaką chce się osiągnąć w wyniku rozwoju i zatrudniania kolejnych osób.
Produkt, który oferuje firma, lub usługa, jaką chce świadczyć, muszą być dokładnie scharakteryzowane i opisane w dokumencie. W dalszej części nie powinno zabraknąć analizy SWOT, czyli określenia mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń związanych z przedsięwzięciem. Warto skupić się również na raporcie z działalności konkurencji.
W biznesplanie trzeba umieścić opis planowanych działań marketingowych i grupę docelową, do jakiej chce się trafiać z komunikatami i produktami. Sposoby pozyskiwania klientów to klucz do rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego należałoby się nad nimi zastanowić już na etapie tworzenia dokumentu. Kolejna kwestia to plan zarządzania finansami, w tym również sprawy księgowości.
Na końcu powinno się umieścić plan działania, czyli opis kroków, które po kolei chce się podejmować w walce o osiąganie wszystkich swoich celów. Warto zawrzeć nie tylko etapy działań, ale i konkretne daty osiągania poszczególnych etapów rozwoju. W razie potrzeb na końcu mogą pojawić się załączniki prezentujące np. schemat komunikacji wizualnej brandu czy CV założyciela przedsiębiorstwa.
Czy biznesplan można aktualizować?
Biznesplan to dokument wymagający aktualizacji. Powinien stanowić narzędzie, do którego biznesmeni regularnie się odnoszą, by kontrolować swoje postępy, a także korygować plan działania zgodnie ze zmianami w branży. Czasami niektóre zjawiska (np. pojawienie się sztucznej inteligencji) mogą wpływać na to, jakie kroki powinno podejmować przedsiębiorstwo.
Kiedy firma decyduje się na kolejne cele lub chce zmienić swój plan zarządzania finansowego, powinno się uwzględnić te kwestie w biznesplanie. Dokument tworzy się po to, by służył przez cały okres działalności, dlatego niekiedy zmiany w nim są konieczne, by mógł zachować aktualność. Zdarza się również, że firmy prosperujące już jakiś czas chcą ubiegać się o dofinansowania, a to wymaga od nich wdrożenia do biznesplanu niezbędnych nowych informacji. Korekta dokumentu zachodzi także w przypadku zmiany kadry zarządzającej np. kiedy prezes ustępuje miejsca innej osobie.