Wiadomości

  • 29 stycznia 2024
  • wyświetleń: 564

Produkcja pod marką własną: zrozumienie, jak to działa i wybór najlepszego producenta

Materiał partnera:

Wielu początkujących przedsiębiorców marzy o tworzeniu produktów pod własną marką. Oczywiście każdy właściciel firmy chciałby, aby jego produkt cieszył się popularnością wśród konsumentów i generował dobre dochody, a biznes miał możliwości dalszego rozwoju i skalowania.

prywatne marki


Jednak przy ograniczonym budżecie i niewystarczającym doświadczeniu stworzenie od podstaw atrakcyjnego produktu wysokiej jakości może być bardzo trudne. W takich przypadkach z pomocą przedsiębiorcy przychodzi produkcja pod marką własną. Popularność tego modelu biznesowego rośnie z roku na rok. Co więcej, klientami takich produkcji są nie tylko początkujący biznesmeni, ale także duże firmy, sieci handlowe i międzynarodowe korporacje.

Obecnie można skorzystać z usług produkcji marek własnych, aby stworzyć niemal każdy rodzaj produktu. Elektronika, odzież, obuwie, akcesoria, żywność, artykuły higieniczne, leki, kosmetyki, suplementy diety to tylko niektóre z kategorii produktów, które dzięki sprawdzonym partnerom można stworzyć od podstaw, nawet przy ograniczonym kapitale początkowym.

Czym właściwie jest produkcja pod marką własną, jak działa, jakie daje korzyści i czego potrzeba, aby z sukcesem wystartować z własną marką - opowiemy Ci w tym artykule.

Czym jest produkcja pod marką własną?



Produkcja pod marką własną to model współpracy, w którym właściciel marki zwraca się o pomoc do partnera. Partner produkcyjny dysponuje odpowiednim sprzętem, lokalem i dokumentacją potwierdzającą jego uprawnienia do wytwarzania określonego rodzaju produktu. Zatem produkcją towaru zajmuje się wspólnik, lecz właścicielem znaku towarowego pozostaje przedsiębiorca korzystający z usług zakładu.

Taki model biznesowy jest bardzo korzystny dla obu stron. W niektórych popularnych sieciach handlowych liczba produktów marek własnych może stanowić około połowy całego asortymentu. Właścicielom firm produkcja pod marką własną zapewnia następujące korzyści:

  1. Powiększenie zysku — dzięki partnerstwu z producentem możesz stworzyć popularny produkt, który z sukcesem sprzeda się na rynku i przyniesie Twojej firmie dobre dochody. Jednocześnie nie trzeba wydawać ogromnych sum pieniędzy na stworzenie własnej produkcji.
  2. Rozszerzenie asortymentu — jeśli posiadasz już portfolio produktów w określonej kategorii, produkcja marek własnych pomoże poszerzyć linię istniejących produktów, stworzyć nowe produkty i tym samym objąć różne kategorie docelowych odbiorców.
  3. Kontrola procesów produkcyjnych — klient ma możliwość kontrolowania wszystkich etapów produkcji i wpływania na kluczowe decyzje - od opracowania koncepcji produktu i zakupu surowców po cechy stosowanych technologii i projekt opakowania produktu.
  4. Oszczędność czasu — ten model biznesowy pozwala przedsiębiorcom opracować, stworzyć i rozpocząć sprzedaż produktów w dość krótkim czasie, ponieważ właściciel firmy nie musi kupować sprzętu, szukać wykwalifikowanych pracowników i konfigurować od podstaw wszystkich procesów produkcyjnych.
  5. Jakość i bezpieczeństwo — fabryki produkujące wyroby na zamówienie zobowiązane są do posiadania certyfikatów jakości i bezpieczeństwa, które zapewnią, że Twoje produkty spełniają wszelkie normy prawne.
  6. Zarządzanie cenami — produkty marek własnych są zazwyczaj wyceniane niżej niż produkty markowe, dzięki czemu masz możliwość sprzedawania swoich produktów po konkurencyjnej cenie i przyciągnięcia ogromnej liczby potencjalnych konsumentów.
  7. Skalowalność — korzystając z produkcji pod marką własną, możesz stopniowo rozwijać i skalować swój biznes, poszerzać asortyment produktów, zwiększać wolumeny produkcji i wchodzić na nowe rynki.


Oczywiście producent również otrzymuje swoje korzyści. Przynajmniej ten format współpracy przynosi dobre dochody, zwłaszcza jeśli partner zawsze dba o jakość wytwarzanych produktów.

Pozwala to na efektywne wykorzystanie zasobów, poszerzanie bazy klientów, wprowadzanie nowych technologii w produkcji, zakup i modernizację sprzętu. Jeżeli producent rozwija się dynamicznie, monitoruje sytuację rynkową i uwzględnia życzenia partnerów, to jego reputacja z biegiem czasu przyczyni się do poszerzenia bazy klientów i skalowania produkcji.

Jak działa marka prywatna?



Aby lepiej zrozumieć, jak działa private labeling, przyjrzyjmy się procesowi tworzenia konkretnej kategorii produktów. Jedną z najpopularniejszych branż w produkcji marek własnych jest produkcja suplementów diety.

W praktyce produkcja suplementów pod marką własną obejmuje kilka głównych etapów.

Opracowanie koncepcji

Aby stworzyć udany produkt, na który będzie popyt, należy poświęcić dużo czasu na badania rynku i opracowanie koncepcji suplementu diety. Musisz szczegółowo przestudiować cechy grupy docelowej: jej status społeczny, gusta, potrzeby i problemy, z którymi borykają się kupujący w życiu codziennym. Pomoże to w kształtowaniu unikalnej propozycji sprzedaży produktu i wartości marki.

Tworzenie formuły

Przy produkcji suplementów diety pod marką własną zatrudniamy doświadczonych technologów, którzy potrafią opracować unikalną recepturę suplementu diety, uwzględniającą wszelkie życzenia Klienta. Eksperci mogą zaproponować Państwu także opcje gotowych receptur, które z powodzeniem można zastosować w produkcji.

Zakup surowców

Bardzo ważny etap, od którego bezpośrednio zależy jakość suplementu diety. Z reguły producent posiada bazę sprawdzonych dostawców surowców - od nich wymaga się przedstawienia dokumentacji potwierdzającej bezpieczeństwo składników. Należy pamiętać, że w ostatnich latach konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na skład produktów, dlatego staraj się używać naturalnych, wysokiej jakości i bezpiecznych składników.

Produkcja

Wykorzystując nowoczesny sprzęt, producent rozpoczyna produkcję od stworzenia próbek testowych suplementu diety. Próbki te trafiają następnie do laboratorium, gdzie przechodzą rygorystyczne badania, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa suplementu diety. Jeśli produkt spełnia wszystkie standardy, można rozpocząć masową produkcję suplementów diety pod marką własną.

Design i pakowanie

Ogromną zaletą produkcji pod marką własną jest możliwość skorzystania z usług dodatkowych. Przy takiej produkcji często zatrudniony jest zespół doświadczonych marketerów, którzy pomogą wybrać identyfikację wizualną produktu i opracować projekt opakowania, który wyróżni suplement diety na tle konkurencji.

Uzyskanie certyfikatów

Aby potwierdzić jakość i bezpieczeństwo swoich produktów, należy także uzyskać odpowiednie certyfikaty. Wymagania mogą się różnić w zależności od kraju. Ale z reguły proces ten jest dość łatwy, jeśli zwrócisz się o pomoc do niezawodnego producenta, który spełnia wszystkie przepisy i wymagania.

Logistyka i sprzedaż

Po otrzymaniu certyfikatów przedsiębiorca może sprzedawać swoje produkty. Aby to zrobić, konieczne jest zorganizowanie logistyki i znalezienie partnerów, za pośrednictwem których będziesz mógł sprzedawać suplementy diety. Rola sprzedawców detalicznych na tym etapie jest niezwykle istotna, ponieważ to oni odpowiadają za dystrybucję i rozpowszechnienie towarów do konsumentów końcowych.

Co jest potrzebne do produkcji pod marką własną?



Aby rozpocząć produkcję pod marką własną, należy wziąć pod uwagę kilka innych ważnych czynników. Przede wszystkim musisz wybrać niszę produktów, z którą chcesz pracować.

Dziś przedsiębiorca może znaleźć partnera do produkcji niemal każdego produktu - od tekstyliów i artykułów spożywczych po leki i sprzęt elektroniczny. Przy takiej różnorodności nie można obejść się bez jakościowej analizy rynku - należy przeprowadzić badania, aby dowiedzieć się, na jakie kategorie produktów jest zapotrzebowanie wśród konsumentów, jakie czynniki wpływają na wybór kupującego, jakie kluczowe komunikaty należy stworzyć, aby dotrzeć do swoich odbiorców.

Kolejnym ważnym krokiem jest zapoznanie się z przepisami prawnymi związanymi z produkcją wybranej kategorii towaru. Produkty dla dzieci, produkty spożywcze, środki pielęgnacyjne, leki - w przypadku tych i wielu innych kategorii produktów wymagania jakościowe i bezpieczeństwa są dość wysokie. Dlatego najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem postępowania zwrócić się o pomoc do doświadczonych prawników.

Nie zapomnij także o pozycjonowaniu marki - profesjonalny zespół marketingowy pomoże wybrać dobrą nazwę produktu, opracować unikalny design, ukształtować wartości marki i opracować skuteczny plan promocji produktu.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym krokiem przed rozpoczęciem produkcji jest wybór niezawodnego partnera. Aby znaleźć odpowiedniego producenta, zwróć uwagę na następujące parametry:

  • Dokumentacja — producent musi dostarczyć wszelkie certyfikaty jakości i inną dokumentację potwierdzającą jego prawo do prowadzenia produkcji określonej kategorii towarów.
  • Zdolność produkcyjna — dowiedz się, jakiego sprzętu używa wykonawca i jakie ilości produktów może wyprodukować. Przestarzały sprzęt może mieć wpływ na jakość produktu, dlatego wybieraj producenta stosującego nowoczesne technologie.
  • Doświadczenie i wiedza specjalistyczna - ważne jest również posiadanie zespołu doświadczonych technologów posiadających wiedzę w tym obszarze, pracujących przy produkcji marek własnych. Możesz zapytać producenta, jakie projekty zrealizował w przeszłości, aby dowiedzieć się, na ile jego doświadczenie odpowiada Twoim oczekiwaniom.
  • Reputacja - szukaj opinii prawdziwych klientów na temat producenta produktu. Wybierz partnera o dobrej reputacji - będzie to dodatkowa gwarancja, że ​​produkty będą wysokiej jakości, a proces uzyskania certyfikatów bezpieczeństwa będzie szybki i łatwy.


Przykłady udanych marek własnych



Produkty marek własnych produkowane są nie tylko przez przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą, ale także przez znane międzynarodowe firmy, których grono odbiorców liczy miliony ludzi na całym świecie. Najczęściej odnoszące sukcesy marki własne tworzone są przez sieci handlowe. Walmart, Lidl, Costco, Aldi to tylko kilka przykładów dużych korporacji, które wykorzystują produkcję marek własnych do dalszej sprzedaży produktów w swojej sieci.

Takie firmy są w stanie wytwarzać produkty z szerokiej gamy kategorii. Na przykład sieć Aldi obejmuje dziesiątki produktów marek własnych: napoje Nature's Nectar, żywność wygodna Mama Cozzi, artykuły gospodarstwa domowego Huntington Home, odzież i akcesoria Royal Class oraz produkty higieniczne Radiance. Ponieważ produkty marek własnych są często tańsze niż produkty markowe, sprzedawcy detaliczni mają możliwość zapewnienia klientom szerokiego wyboru produktów po przystępnych cenach.

W ostatniej dekadzie dynamicznie rozwija się także produkcja suplementów pod markami własnymi. Teraz na rynku popularne są np. suplementy na odchudzanie. Keto Black to jeden z takich udanych suplementów diety, którego rozwój, tworzenie i sprzedaż były możliwe dzięki produkcji pod marką własną.

Innym uderzającym przykładem jest wspólny produkt zdrowotny Ostevit, który jest również popularny wśród konsumentów. Wyjątkową propozycją sprzedaży tych produktów jest to, że nie tylko pomagają rozwiązać problemy zdrowotne, ale są też całkowicie bezpieczne, gdyż większość z nich stworzona jest na bazie naturalnych składników pochodzenia roślinnego.

Światowej sławy giganci, tacy jak Amazon, produkują także produkty marek własnych. Firma z sukcesem sprzedaje odzież i akcesoria pod marką Amazon Essentials, własną elektronikę, żywność i inne produkty za pośrednictwem partnerów produkcyjnych pod marką własną.

Słynna sieć handlowa H&M produkuje również różnorodne marki własne. LOGG, Divided i Conscious to przykłady odnoszących sukcesy wewnętrznych marek odzieży i akcesoriów stworzonych dzięki partnerstwu H&M z producentami. Firma pozycjonuje się jako sprzedawca modnej i stylowej odzieży, stosując przystępną politykę cenową. Dlatego takie poszerzanie asortymentu pozwala H&M dynamicznie się rozwijać, nie tracić popularności wśród konsumentów, a nawet wyznaczać trendy w świecie mody.

Różnice pomiędzy marką własną a produktami markowymi



Najczęstszą alternatywą dla produkcji pod marką własną jest produkcja produktów markowych. Te modele biznesowe mają kilka zasadniczych różnic. Najważniejszym z nich jest własność produkcji.

Z reguły firmy posiadające markę posiadają własne zakłady produkcyjne do wytwarzania produktów, często stosując unikalne receptury, a nawet tajne technologie produkcji. Jednocześnie w zakładach partnera produkowane są towary pod marką własną, a do tworzenia produktów można wykorzystać gotowe i niepowtarzalne receptury i technologie.

Różnica jest także w rozpoznawalności marki. Markowe produkty są często lepiej znane i cieszą się większą popularnością wśród konsumentów ze względu na swoją reputację, lata rozwoju i wyróżniającą tożsamość.

Ceny to kolejna ważna różnica między produktami marki własnej a produktami markowymi. Markowe produkty często kosztują więcej, ponieważ ich wytworzenie wymaga więcej zasobów. Dodatkowo na politykę cenową wpływa reputacja marki - bardziej znane firmy są w stanie podnieść ceny, aby podkreślić jakość i prestiż produktu.

Strategie promocyjne w tych dwóch modelach biznesowych są również różne. Zazwyczaj, gdy budżety są napięte, trudniej jest promować nowe produkty marek własnych, ponieważ produkty te nie cieszą się takim uznaniem, jakim cieszą się produkty markowe. Z kolei produkty markowe mogą mieć silne wsparcie marketingowe i wykorzystywać droższe kanały komunikacji, takie jak reklama telewizyjna.

Wnioski



Produkcja pod marką własną to dochodowy i odnoszący sukcesy model biznesowy, popularny zarówno wśród początkujących przedsiębiorców, jak i dużych międzynarodowych firm. Szukając partnera produkcyjnego, trzeba zwrócić uwagę na wiele szczegółów, ponieważ od tego zależy jakość i popyt na Twoje przyszłe produkty.

Szczególnie ważne jest, aby wybrać odpowiednią kategorię towarów, które planujesz sprzedawać. Na przykład w ostatnich latach aktywnie rozwija się produkcja suplementów pod markami własnymi. Jeśli przeprowadzisz szczegółowe badania rynku, zbudujesz skuteczną strategię marketingową i stworzysz produkt wysokiej jakości, Twoja firma może wkrótce zacząć generować dobre zyski, a liczba lojalnych klientów będzie tylko rosnąć.