
Wiadomości
- 16 maja 2024
- wyświetleń: 534
Platformy B2C - charakterystyka i znaczenie
Materiał partnera:
B2C to określenie na różne rozwiązania, które łączą firmy z klientami prywatnymi. Skrót ten rozwija się jako "Business-to-Customer" - dosłownie "od firmy do klienta". W kontekście oprogramowania termin ten odnosi się głównie do platform sprzedażowych. Co warto wiedzieć na ten temat?

Charakterystyka platform B2C
Podstawową cechą platform B2C w e-commerce jest dostęp do funkcji wspierających proces sprzedaży produktów dla osób fizycznych. Charakterystyka takich rozwiązań w dużej mierze wiąże się zatem z wymaganiami tego modelu sprzedaży. Należy przede wszystkim podkreślić, że platformy B2C służą do oferowania produktów szerokiemu gronu klientów. Co więcej, towary są dostępne w cenach detalicznych, a nie w cenach hurtowych, jak ma to często miejsce w przypadku handlu B2B. Dodatkowo rozmiary pojedynczych zamówień są przeważnie mniejsze, co wiąże się z innymi wymaganiami wobec procesu płatności i wysyłki.
Kolejne ważne różnice dotyczą dodatkowego wsparcia w ramach sprzedaży B2C. Klienci prywatni przeważnie stawiają na stosunkowo proste produkty, podczas gdy platformy B2B mogą uwzględniać również dodatkowe wymagania biznesowe - np. szkolenia z obsługi maszyn czy sprzedawanych rozwiązań software’owych.
Platformy B2C - sposoby płatności
Odpowiednie wsparcie obsługi płatności to kluczowa kwestia dla każdej firmy działającej w obszarze e-commerce. W przypadku platform B2C transakcje są wykonywane najczęściej z użyciem dedykowanych narzędzi online, np. platform do przelewów elektronicznych. Choć takie rozwiązania stale zyskują popularność również w sferze B2B, sam proces płatności może wyglądać nieco inaczej - to kwestia, którą na pewno należy uwzględnić podczas projektowania platformy B2C.
Ochrona danych klientów w platformach B2C
Przygotowując się do wdrożenia platformy B2C, nie można zapomnieć o regulacjach związanych z ochroną danych osobowych. W przeciwieństwie do B2B, gdzie transakcje są wykonywane głównie z osobami prawnymi, które nie są objęte tymi samymi przepisami w zakresie ochrony prywatnych informacji, niezbędne może być wprowadzenie pewnych dodatkowych rozwiązań. Należy do nich np. anonimizacja przechowywanych danych, a także udostępnienie użytkownikom narzędzi do odpowiedniego zarządzania informacjami o sobie. Spore znaczenie ma też poprawne przekazanie informacji dotyczących przetwarzania danych, np. w ramach polityki prywatności.
Znaczenie platform B2C
E-commerce to wymagający sektor, w którym warto stawiać wyłącznie na najlepsze rozwiązania. Platforma B2C może być nieocenionym wsparciem w sprzedaży online. Aby zaprojektować i wdrożyć solidne, funkcjonalne i bezpieczne oprogramowanie tego rodzaju, warto postawić na wsparcie doświadczonej firmy typu software house. Dedykowane platformy B2C są dostępne m.in. w ofercie X-ONE.
Jak wybrać właściwego partnera? Przed podjęciem decyzji warto przede wszystkim sprawdzić realizacje na stronie internetowej wykonawcy - dzięki temu można uzyskać rzetelny wgląd w jakość oferowanych rozwiązań. Warto także zweryfikować, czy funkcje platformy e-commerce obejmują obszary związane z szyfrowaniem danych i wsparcie dla różnych kanałów sprzedaży, np. omnichannel.