Wiadomości

  • 23 lutego 2023
  • wyświetleń: 6730

Ciężko dojechać koleją do Katowic. Jest odpowiedź ministerstwa

Powracamy do tematu interpelacji posła Mirosława Suchonia w sprawie modernizacji linii kolejowej na odcinku Bielsko-Biała - Katowice. Przypomnijmy, chodzi o organizację połączeń kolejowych oraz zbyt długi czas podróży. Jest odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.

kolej, koleje śląskie, linia kolejowa, zabrzeg, czechowice
Pociągi linii S5 kursujące objazdem przez Ochodzę · fot. wpk / czecho.pl


Jak informowaliśmy w artykule "Ciężko dojechać koleją do Katowic. Jest interwencja ws. modernizacji", w sprawie modernizacji linii kolejowej na odcinku Bielsko-Biała - Katowice w Ministerstwie Infrastruktury interwencję podjął poseł Mirosław Suchoń.

- Do biura poselskiego zgłaszają się mieszkańcy mojego regionu, którzy na skutek opóźnień i wydłużonego czasu podróży w połączeniu kolejowym na odcinku Bielsko-Biała - Katowice, mają problem w organizacji dnia codziennego - podkreślił parlamentarzysta.

Jak zauważył, "wydłużony czas podróży i systematyczne opóźnienia pociągów przekraczające pół godziny sprawiają, że podróż z Bielska-Białej do Katowic trwa nawet ponad dwie godziny. Problem dotyczy zwłaszcza Kolei Śląskich, które największe opóźnienia notują w godzinach porannych i popołudniowych".

Nowe tory i most nad Wisłą
Pociąg Kolei Śląskich w rejonie czechowickiej Ochodzy · fot. PKP PLK


- Długi czas podróży oraz częste opóźnienia nie pozwalają na punktualne dotarcie do pracy, szkoły, urzędów czy lekarza, utrudniając codzienne funkcjonowanie. Modernizacja linii kolejowej na przedmiotowym odcinku jest niezbędna, ponieważ korzystają z niego codziennie tysiące mieszkańców południowego regionu Polski - podkreślił poseł, który jednocześnie do ministra infrastruktury wystosował kilka pytań:

"Czy ministerstwo zna problem utrudnień w połączeniu kolejowym, na odcinku Bielsko-Biała - Katowice?; Kiedy ministerstwo planuje zakończenie modernizacji ww. odcinka linii kolejowej tak, aby połączenia kolejowe odbywały się zgodnie z rozkładem jazdy?"

Parlamentarzysta chciałby się także dowiedzieć, "jaka jest docelowa liczba dalekobieżnych połączeń kolejowych, które będą realizowane ze stacji Bielsko-Biała Główna po zakończeniu remontu?".

Jest odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury



Na interpelację posła Mirosława Suchonia odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury. Poniżej publikujemy pełną treść pisma.

Spółka PKP PLK S.A. potwierdziła, że inwestycja pn. "Realizacja robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych wraz ze świadczeniem usług pogwarancyjnych dla tych urządzeń na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg w ramach projektu pn. "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: Linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice, LOT C odcinek Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg" jest realizowana zgodnie z przyjętym harmonogramem rzeczowo-finansowym robót oraz zaplanowanymi i przyznanymi zamknięciami torowymi na całym udostępnionym froncie robót.

Wydłużenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich na odcinku Katowice - Bielsko-Biała spowodowane jest pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Goczałkowice - Zdrój - Czechowice-Dziedzice - podg. Most Wisła oraz zamknięciem toru nr 2 szlaku Pszczyna - podg. Most Wisła. Z uwagi na prowadzone prace ruch pociągów pasażerskich kierowany jest drogą okrężną z pominięciem zamkniętego szlaku Czechowice-Dziedzice - podg. Most Wisła (poprzez zmianę czoła pociągu na stacji Czechowice-Dziedzice w rejonie dawnego posterunku odgałęźnego Ochodza).

Rozwiązanie polegające na utrzymaniu ciągłości ruchu kolejowego na całym modernizowanym odcinku poprzez wytrasowanie pociągów drogą okrężną miało na celu wyeliminowanie potencjalnych utrudnień związanych ze zmianą środka transportu z pociągu pasażerskiego na autobus. Była to wspólna decyzja spółki PKP PLK S.A. oraz przewoźników kolejowych wykonujących przewozy pasażerskie w omawianym rejonie.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem robót zakończenie prac w torze nr 2 szlaku Pszczyna - Most Wisła oraz w torze nr 1 szlaku Most Wisła - Czechowice-Dziedzice zaplanowano w II kw. 2023 r., co umożliwi skrócenie czasu przejazdu w kierunku Bielska- Białej. Czas przejazdu pociągów pasażerskich po przywróceniu ruchu pasażerskiego na modernizowanym odcinku od stacji Czechowice-Dziedzice do przystanku osobowego Goczałkowice-Zdrój wyniesie średnio około 10 minut, obecnie czas przejazdu ze względu na konieczność jazdy okrężnej wynosi około 30 minut. Termin realizacji poszczególnych etapów zadania inwestycyjnego oraz związany z nimi zakres zamknięć torowych został uzgodniony z odpowiednim wyprzedzeniem z przewoźnikami kolejowymi (Koleje Śląskie sp. z o.o. oraz PKP Intercity S.A.) i ujęty w rozkładzie jazdy.

Należy zaznaczyć, że prace modernizacyjne wykonywane są wielobranżowo przy jednoczesnym prowadzeniu ruchu, uwzględniając zarówno potrzeby pasażerskie jak i towarowe oraz obsługę dwóch kluczowych bocznic zlokalizowanych w sąsiedztwie modernizowanej stacji Czechowice- Dziedzice. Ze względu na szeroki zakres prac przewidzianych do wykonania w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego fazowanie robót, w tym terminy realizacji były uzgadniane z przewoźnikami oraz uwzględniały roboty realizowane na szlakach stycznych.

Należy zwrócić uwagę, że w omawianej okolicy na linii kolejowej nr 93 PKP PLK S.A. realizuje również inwestycję w ramach projektu pn. "Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice na odcinku Oświęcim - Czechowice-Dziedzice". Koordynacja obu zadań inwestycyjnych wymagała odpowiedniego fazowania w sposób uwzględniający ich zakres, przy jednoczesnym umożliwieniu optymalnego prowadzenia ruchu pociągów na stacji Czechowice-Dziedzice. Zakończenie robót na odcinku Bielsko Biała - Katowice zgodnie z umową planowane jest na III kwartał 2023 r.

Jednocześnie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury jako ustawowy organizator kolejowych połączeń międzywojewódzkich, zamawia na podstawie umowy pasażerskie połączenia kolejowe o charakterze usług publicznych w oparciu o wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich imiędzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (Dz.U. 2020 poz. 2328). Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. Plan transportowy, określa trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnej oferty przewozowej.

Jednocześnie na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2021 poz. 1371), organizatorem publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich jest samorząd województwa. Ponadto, rolę organizatora pełni również województwo, któremu powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między samorządami województw właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej, na obszarze województw, które zawarły porozumienie. Szczegółowe informacje dotyczące ruchu regionalnego, w tym informacje o planowanych zmianach, posiada organizator przewozów w województwie śląskim - samorząd wojewódzki.

Obecnie w relacji Katowice - Bielsko Biała Główna - Katowice w dni robocze kursuje 5 par bezpośrednich pociągów PKP Intercity S.A. Oferta uzupełniona jest przez pociągi regionalne spółki Koleje Śląskie w relacji Bielsko Biała Główna - Katowice w liczbie 21 połączeń, w relacji Katowice - Bielsko Biała Główna w liczbie 22 połączeń. W dni wolne liczba realizowanych połączeń w zakresie powyższych stacji nie odbiega znacząco od ilości połączeń realizowanych w dni robocze.

Zgodnie z wspomnianym wyżej Planem Transportowym dla roku 2022/2023 stacje Bielsko-Biała Główna oraz Katowice ujęte są jako pożądane do obsługi przez pociągi międzywojewódzkie. Nie ma zatem planów ograniczenia oferty przewozowej pomiędzy przedmiotowymi stacjami, co wynika również z zawartej Umowy Ramowej PSC pomiędzy Ministrem właściwym do spraw transportu a przewoźnikiem PKP Intercity w horyzoncie czasowym do 2030 roku.

Po zakończeniu prac modernizacyjnych i przywróceniu przez zarządcę infrastruktury pełnej przepustowości linii dojazdowych do Bielska-Białej, organizator wraz z operatorem poddadzą pod analizę możliwość zwiększenia liczby połączeń na przedmiotowym odcinku. Docelowa siatka połączeń każdorazowo jest kształtowana podczas pracy nad konstrukcją rocznych rozkładów jazdy. W związku z powyższym wskazanie konkretnej liczby nie jest na ten moment możliwe.

Z wyrazami szacunku,
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu

mp / czecho.pl

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego

Od 2019 roku trwa przebudowa czechowickiego węzła kolejowego. Dzięki niej przebudowano stacje Czechowice-Dziedzice, Zabrzeg oraz Goczałkowice-Zdrój. Wymieniono także między innymi tory oraz elementy sieci trakcyjnej. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj